Kilkaset osób wzięło udział w imprezach zorganizowanych w ramach PRZEGLĄDU KINA NIEZALEŻNEGO SPAM 2010. Na rynku zaprezentowały się międzynarodowe zespoły folklorystyczne, można było też wziąć udział w warsztatach fotograficznych. W kinie „Hel” przez dwa dni odbywały się prelekcje filmów krótkometrażowych, ale największą publiczność zgromadziła premiera komedii Piotra Matwiejczyka - „Piotrek trzynastego”. W trzecim Przeglądzie Kina Niezależnego SPAM wzięła udział rekordowa, jak do tej pory, liczba widzów. Sala pleszewskiego „Helu” w sobotę i niedzielę wypełniona była niemal po brzegi. Odbywały się tam prelekcje 21 filmów, zakwalifikowanych do konkursu w dwóch kategoriach: dokument i film fabularny. Jury, w skład którego weszli: Bogusław Job (przewodniczący), Anna Jakubowska, Piotr Matwiejczyk, Piotr Żukowski oraz Andrzej Sobek za najlepsze uznała obrazy Bartosza Kruhlika – „Jutro” oraz „http://”. Wyróżnienia przyznano filmom: „Do dna” Macieja Głowińskiego oraz „Potwierdzenie” Arcziego. Największą publiczność zgromadziła jednak pleszewska premiera komedii Piotra Matwiejczyka „Piotrek trzynastego”. W kinie zabrakło miejsc siedzących. Gościem specjalnym przeglądu był znany aktor Edward Lubaszenko, z którym nakręcono w Pleszewie kilka scen do drugiej części „Piotrka trzynastego”. Przeglądowi towarzyszyły także warsztaty filmowe i fotograficzne. Efekty pracy uczestników tych drugich zajęć, prowadzonych przez Ilonę Djoniziak, można obejrzeć na wystawie na rynku. W kinie z kolei znajduje się ekspozycja interesujących zdjęć Sławka Dery „Pleszew w czasach PRL-u”. Od samego początku częścią przeglądu są także występy artystów przebywających w Polsce w ramach Międzynarodowych Warsztatów Folklorystycznych EUROFOLK. Pleszewskiej publiczności zaprezentowały się zespoły z: Polski, Austrii, Litwy, Turcji i Izraela. Potem odbył się także koncert kapeli „Koala Band” z Tarnowskich Gór. Zwieńczeniem III przeglądu SPAM był występ wywodzącej się z naszego miasta piosenkarki Doroty Wróblewskiej oraz Michała Szczęsnego. Organizatorami imprezy byli: Niezależna Grupa Artystyczna S.P.A.M. wraz z domem kultury, UMiG, Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Społeczności Ziemi Pleszewskiej „Forum Młodych” i Stowarzyszenie Pleszew XXI. II edycję wsparli: firma „Aguador” oraz Agencja Artystyczna „Media Stars”. Patronat medialny nad imprezą objęło „Życie Pleszewa” oraz telewizja POLSAT.
(wan)