Nowe przedszkole „Tęczowa kraina” powstaje w Pleszewie. Będzie to pierwsza placówka w naszym rejonie, która obejmie opieką, edukacją i wychowaniem dzieci niepełno i pełnosprawne.
Z inicjatywą uruchomienia placówki, która będzie mieściła się przy ul. Rolnej 12 w Pleszewie - wyszło stowarzyszenie Apoyo.
Ekonomia społeczna Stowarzyszenie stawia na ten rodzaj przedsiębiorczości, który określamy ekonomią społeczną, bo łączy w sobie cele społeczne i ekonomiczne. – Podmioty, dla których ekonomia społeczna jest istotna, tak jak dla nas, w odróżnieniu od zwykłych firm, chętnie zatrudniają osoby z niepełnosprawnościami oraz mające trudność w odnalezieniu się na rynku pracy. Wypracowane zyski inwestują w: nowe miejsca pracy, kulturę, edukację, rozwój społeczności lokalnej i rozwiązania ekologiczne. W Wielkopolsce działa kilkaset takich podmiotów, które łącznie zatrudniają tysiące pracowników i wytwarzają setki produktów, i usług. Należą do nich: centra integracji społecznej, zakłady aktywności zawodowej, warsztaty terapii zajęciowej, spółdzielnie socjalne, spółdzielnie inwalidów i organizacje pozarządowe, prowadzące działalność gospodarczą – mówią zgodnie Joanna Radna, Elżbieta Kwiatek, i Edyta Kowalczyk – stojące na czele stowarzyszenia.
Trzy oddziały W nowym przedszkolu funkcjonować będą trzy oddziały. Pierwszy (od dwóch do czwórki dzieci) stanowić będzie grupa dzieci, u których zdiagnozowano spektrum autyzmu lub zespół Aspergera. - Wymagają one specjalnego toku nauczania i wychowania, które oferujemy właśnie w naszym przedszkolu – czyli terapii behawioralnej wspomaganej terapią integracji sensorycznej oraz nauki technik komunikacji – mówi Joanna Radna, przyszła dyrektorka nowego przedszkola. Kolejna grupa swoim zakresem obejmować będzie dzieci, które posiadają orzeczenie o niepełnosprawności sprzężonej, czyli co najmniej dwie dysfunkcje jednocześnie np.: dziecko niesłyszące lub z niedosłuchem oraz niepełnosprawnością intelektualną, z mózgowym porażeniem dziecięcym, z zespołem Dawna. - Tutaj liczebność tej grupy nie może przekraczać 8 dzieci – precyzuje pani Joanna. Trzeci oddział to grupa integracyjna, w skład której będą wchodzić dzieci w przeważającej większości pełnosprawne oraz w normie intelektualnej i 2-3 dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, z niedosłuchem lub niedowidzące. Maksymalna ogólna liczebność tej grupy to 15 dzieci.
Specjaliści Opiekę nad przedszkolakami sprawować będzie szereg osób - specjalistów przygotowanych do pracy z niepełnosprawnymi oraz pomoce wspierające pracę nauczycieli i dbające o bezpieczeństwo dzieci. – Przedszkole nasze będzie świadczyć, poza podstawową działalnością opiekuńczą, cały zakres usług specjalistycznych. Będzie miejscem, gdzie dzieci nie tylko z naszego przedszkola, ale także z całego powiatu będą mogły skorzystać z diagnozy i szeregu specjalistycznych terapii. I co ważne, będzie miejscem, gdzie rodzice będą mogli uzyskać pomoc, wsparcie, diagnozę i terapię, której często muszą szukać poza granicami powiatu lub pogodzić się z długim okresem oczekiwania – mówi Joanna Radna.
Misja i wizja Misją przedszkola jest rozwój dziecka, rozpoznanie i zaspakajanie jego potrzeb edukacyjnych oraz umożliwienie rozwijania talentów i zainteresowań. Z uwagi na to, że ma być to przedszkole integracyjne, głównym celem jest integracja dzieci zdrowych z niepełnosprawnymi. Dlatego placówka stawia na wielokierunkowe działania dydaktyczne i wychowawcze, na stworzenie bezpiecznych warunków do wspólnej zabawy i nauki, kształtowanie odporności emocjonalnej, czy na doradztwo i wspieranie rodziny w wychowaniu. - W naszym przedszkolu respektować będziemy zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Dzieci uczone będą troski o własne zdrowie, zachęcać będziemy je do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu. Przedszkole podejmować będzie także działania na rzecz kształtowania poczucia własnej wartości dziecka. I co istotne dzieci nauczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości, którym kierować się będzie przedszkole obejmuje także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę – wymienia przyszła szefowa placówki.
Niepubliczne Przedszkole Integracyjne Tęczowa Kraina
ul. Rolna 12, 63-300 Pleszew
Tel. 570 540 011, 570 540 012
www.integracyjnepleszew.pl
Oferta „Tęczowej krainy”:
- opieka nad dziećmi ze spektrum autyzmu i wieloma róznymi niepełnosprawnościami
- opieka nad dziećmi z niepełnosprawnością,
- pieka nad dziećmi w normie w grupie integracyjnej,
- szereg terapii: dogoterapia, integracja sensoryczna, terapia behawioralna, biofidbeck, terapia pedagogiczna,
- pozostawienie dziecka ponad godziny standardowe, organizacja warsztatów,
- prowadzenie urodzin i animacja czasu wolnego.
Korzyści wynikające z integracji:
- brak podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
- poczucie bezpieczeństwa dla każdego ucznia,
- dostrzeganie w każdym dziecku zdolności i rozwijanie ich,
- bliska współpraca z rodzicami,
- rozwój tolerancji i akceptacji,
- wzajemna akceptacja,
- anik niezdrowej rywalizacji,
- kontakt dzieci zdrowych z ich niepełnosprawnymi kolegami wzmacniający poczucie tolerancji dla cudzej odmienności i niedoskonałości,
- rozwój pozytywnych postaw i więzi psychospołecznych tj. tolerancji, życzliwości, chęci niesienia pomocy, ufności, zaradności, wiary w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa,
- rozwój samodzielności ucznia,
- poszukiwanie nowych form i metod pracy,
- dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości dziecka,
- przezwyciężanie trudności,
- rak izolacji społecznej,
- przygotowanie dzieci niepełnosprawnych do życia w społeczeństwie.
Cele edukacji integracyjnej:
- stworzenie każdemu dziecku optymalnych warunków rozwoju w sferze procesów poznawczych i intelektualnych, w sferze emocjonalno-społecznej, w sferze psychologicznej, w zakresie sprawności manualnej,
- wykształcenie u wszystkich dzieci postaw tolerancji, akceptacji, szacunku, wrażliwości, serdeczności, gotowości służenia pomocą,
- zdobycie nowych i cennych doświadczeń i umiejętności - grupy integracyjne są skutecznym środkiem budowania solidarności między dziećmi o specjalnych potrzebach z ich rówieśnikami,
- przeciwdziałanie istniejącym w społeczeństwie tendencjom do izolacji osób niepełnosprawnych, które mają prawo do pełnego uczestnictwa i równości w społeczeństwie.