Od 10 kwietnia zgłoszenia wszystkich mieszkańców województwa wielkopolskiego dzwoniących na numer alarmowy 112 przyjmowane są w Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Poznaniu. WCPR uruchomiono w lutym ubiegłego roku. Najpierw centrum obsługiwało mieszkańców Poznania i powiatu poznańskiego. Później sukceswynie do systemu włączano kolejne powiaty. Zgłoszenia przyjmuje 56 wykwalifikowanych operatorów. Do ich dyspozycji są nowoczesne mapy cyfrowe, umożliwiającymi szybką lokalizację dzwoniącej osoby. Od początku roku w WCPR odebrano blisko 200 tys. połączeń. Jak działa centrum? – W sytuacji wymagającej interwencji przekazują oni zgłoszenie dyspozytorom pogotowia, policji lub straży pożarnej. Około 5 procent zgłoszeń przekierowywanych jest również do służb pomocniczych, takich jak: Straż Miejska, Zarząd Dróg Miejskich czy Enea. Wszyscy operatorzy znają języki obce i są przygotowani do przyjmowania zgłoszeń od obcokrajowców. Do końca kwietnia planowane jest zwiększenie obsady stanowisk operatorskich do 70 – wyjaśnia biuro prasowe Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu.
Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym w całej Unii Europejskiej, dostępnym przez całą dobę z telefonów stacjonarnych i komórkowych. System powiadamiania ratunkowego integruje ratownictwo medyczne, straż pożarną oraz policję, co ma znacznie przyśpieszyć informowanie odpowiednich służb i reagowanie na sytuacje zagrożenia. Aby zarządzanie alarmowe przebiegało sprawnie i efektywnie, system został zbudowany w oparciu o nowoczesne technologie teleinformatyczne, zapewniające wysoką jakość połączeń.
(pg)