Choć trudno w to uwierzyć wykluczenie komunikacyjne to nadal bardzo aktualny problem. W powiecie pleszewskim są miejscowości, których mieszkańcy mają spore kłopoty z dotarciem chociażby do szkoły czy do lekarza.
- Brak bezpośredniego autobusu z naszej miejscowości do Pleszewa to jest naprawdę problem. Młodzież musi np. dojechać do Dobrzycy, żeby potem się przesiąść na kolejny autobus. Nie zawsze mają jak tam dojechać. W jeszcze gorszej sytuacji są osoby starsze - nie kryje Andrzej Głuch, sołtys Polskich Olędrów.
7 nowych linii autobusowych w powiecie pleszewskim
Przymiarki do zorganizowania publicznego transportu zbiorowego na szczeblu powiatowym trwają od kilku lat. Póki co nie wprowadzono żadnych konkretnych rozwiązań. Czy teraz się uda?
- Takim impulsem do podjęcia rozmów pomiędzy nami a gminami było pojawienie się ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Jednak pandemia pokrzyżowała nasze plany. Teraz postanowiliśmy podjąć konkretne kroki, aby zrealizować projekt – mówi nam wicestarosta - Damian Szwedziak.
Wicestarosta precyzuje, że starostwo zamierza uruchomić siedem nowych linii autobusowych. Obejmą one trzy gminy w naszym powiecie: Dobrzycę, Gołuchów i Pleszew.
- Żeby linia miała charakter powiatowy, musi przebiegać przynajmniej przez dwie gminy, ale zarazem nie może wykraczać poza powiat - precyzuje wicestarosta.
Do tego pilotażowego programu przystąpiły gminy, które płacą najwięcej za transport.
- I stwierdziły, że chcą spróbować realizować ten projekt razem z nami. Natomiast z pozostałych gmin - bo rozmawialiśmy ze wszystkimi - padły deklaracje, że są otwarte w tym temacie w przyszłym roku - wskazuje Damian Szwedziak.
Potwierdza to Sławomir Spychaj - wójt Czermina.
- Jesteśmy za rozwojem linii autobusowych, ale w tej chwili propozycja dla gminy Czermin nie była atrakcyjna. Nie mówimy kategorycznie nie, zobaczymy być może okaże się, że w przyszłym roku sytuacja się zmieni i rówież się przyłączymy do tego projketu. W tej chwili biorąc pod uwagę głównie koszty, uznaliśmy że nie będziemy tego realziować na naszym terenie - mówi nam Sławomir Spychaj.
Najodleglejsze zakątki
Głównym celem stworzenia nowych linii autobusowych jest skomunikowanie najbardziej odległych zakątków powiatu z samym Pleszewem. Doskonałym przykładem jest jedna z planowanych linii P-1, czyli Pleszew - Dobrzyca - Strzydzew.
- Ona przebiegać będzie przez takie miejscowości, jak Polskie Olędry czy Galew, gdzie na dziś nie ma bezpośredniego połączenia ze stolicą naszego powiatu - wskazuje Szwedziak. - Taka sytuacja powoduje na co dzień spore problemy dla mieszkańców. Chociażby młodzież nie może dotrzeć do szkół średnich prowadzonych przez powiat pleszewski. - Robimy to, aby spełnić oczekiwania naszych mieszkańców – przyznaje Szwedziak.
I przekonuje.
- Część ludzi, jeśli będzie miała dobre połączenie komunikacyjne, przesiądzie się na autobusy. (…) Sprawna komunikacja publiczna jest istotna dla wszystkich mieszkańców, niezależnie od wieku.
I dorzuca argument ważny dla młodych ludzi.
- Często - również w naszych dyskusjach na forum rady - podnosiliśmy kwestię migracji naszych absolwentów do szkół poza powiatem. Chcemy, żeby dzieciaki wybierały nasze szkoły, nie chcemy żeby problem z transportem wykluczał nasze placówki - dodaje.
Rzeczywiście brak połączeń autobusowych to spory problem młodzieży dojeżdżającej do szkół.
- Autobus, który jedzie po 8.00 do Pleszewa, jest tak przeładowany, że często jest problem, żeby do niego wejść. Stoimy zazwyczaj już na schodach. Dlatego - zwłaszcza rano - przydałoby się więcej połączeń - mówi nam 17-letnia uczennica pleszewskiego LO z Kowalewa.
Ryzyko warto podjąć
Nowe linie obsługiwać ma lokalny przewoźnik, czyli Pleszewskie Linie Autobusowe. Zgodę na zawarcie porozumienia w tym zakresie wyrazili już powiatowi radni.
- Umowa nie została jeszcze podpisana, aktualnie trwają rozmowy związane z ustalaniem szczegółów – mówi wicestarosta.
Projekt zakładający powołanie nowych linii autobusowych częściowo zostanie sfinansowany z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
- Dofinansowanie wynosi maksymalnie 3 zł do 1 wozikilometra. Te linie dają łącznie wolumen 154 000 wozikilometrów w skali całego roku, a wiec dofinansowanie jest na poziomie ponad 463 tys. zł - wylicza Damian Szwedziak.
Bolączką funduszu jest to, że dofinansowanie udzielane jest na rok.
- Samorządowcy złożyli do ustawodawcy wniosek o możliwość uzyskania dofinansowania na okres dłuższy. Nawet z perspektywy przewoźnika byłoby to korzystne - ponieważ on wówczas również może jakiś biznes plan opracować itd. Spowodowałoby to większą stabilizację w obrocie gospodarczym na rynku przewoźników – ocenia wicestarosta.
Nie kryje również, że projekt jest trudny do realizacji, jeśli chodzi o logistykę. Nie do końca pewne jest również samo finansowanie.
- Zawsze jest ryzyko, że w kolejnym roku nie dostaniemy dodatkowych środków i powstanie luka finansowa. Dlatego nie chcemy, póki co, rozbudowywać tych linii nie wiadomo jak bardzo, bo może się okazać, że nie otrzymamy tych środków, bo wszystko jest możliwe - sugeruje wicestarosta.
I dodaje.
- Dlatego będziemy monitorować przez ten rok nasz projekt, sprawdzać jak to działa, co ewentualnie należy skorygować.
Szwedziak zapowiada, że celem samorządowców jest stworzenie podobnych linii na terenie wszystkich gmin.
- Gdyby w ciągu roku dodatkowy nabór się pojawił, to kto wie czy nie skorzystamy. Docelowo planujemy rozszerzenie transportu publicznego na teren całego powiatu. To jest nasz cel, oczywiście jeśli wszystko uda się przeprowadzić zgodnie z planem, to wtedy będziemy tworzyć kolejne linie - podsumowuje wicestarosta.
Planowane nowe linie, które mają zostać uruchomione na terenie powiatu pleszewskiego (nie jest jeszcze znany rozkład jazdy):
- LP-1 Pleszew - Dobrzyca – Strzyżew ( przez Kowalew, Fabianów, Dobrzycę, Polskie Olędry, Galew, Trzebin)
- LP-2 Pleszew - Dobrzyca-Pleszew (przez Sośnica/Jarmuże, Sośniczka, Karmin, Izbiczno, Nowy Świat, Fabianów)
- LP-3 Pleszew - Karmin-Dobrzyca (przez Sośnicę Jarmużew, Czarnuszkę, Karminek, Trzebowę, Koźminiec, Izbiczno)
- LP-4 Pleszew - Sośnica – Dobrzyca (przez Sośniczkę, Izbiczno, Nowy Świat)
- LP-5 Pleszew - Trzebowa-Pleszew (przez Sośnicę, Czarnuszkę, Karmin/Karminek, Kowalew)
- LP-6 Pleszew - Żychlin – Gołuchów (przez Zieloną Łąkę, Dobrą Nadzieję, Ludwinę, Janków, Kuczków, Żychlin, Krzywosądów, Karsy, Kucharki, Czechel, Szkudła, Czerminek)
- LP -7 Pleszew- Kajew – Pleszew (przez Brzezie, Bielawy, Wszołów, Kajew, Cieśle, Chorzew, Zielona Łąka).
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.