Pleszew. Transport publiczny. Znamy szczegóły związane z uruchomieniem nowej komunikacji w Pleszewie – prowadzonej przez miasto. Ile planowanych jest linii? Jak będą jeździć minibusy? Gdzie będą przystanki? Jak będzie wyglądał rozkład jazdy? Po ile będą bilety? Przeczytajcie!
Przypomnijmy: o planach związanych z uruchomieniem przez Pleszew nowej komunikacji miejskiej pisaliśmy na naszych łamach miesiąc temu. Dwa nowe minibusy mają obsługiwać głównie największe osiedla, szpital, cmentarz, ale i mieszkańców Zielonej Łąki. Ponadto zatoka autobusowa ma znaleźć się na Rynku.
Pleszew. Miasto uruchamia swój transport w roku 2021
- Do tej pory powstawały same analizy i dokumenty odnośnie transportu publicznego. Teraz przechodzimy do kolejnej fazy – mówi burmistrz Arkadiusz Ptak.
I – jak dodaje – planowane zmiany to początek większego procesu – związanego z funkcjonowaniem komunikacji publicznej. Obecnie mowa jest bowiem tylko o komunikacji obsługującej głównie miasto i jedynie część Zielonej Łąki.
Docelowo jednak plany są szersze.
– Musimy dbać o zrównoważony rozwój miasta i wsi. Zamierzamy jednak zacząć od tego, co można zrobić od razu – i na co możemy dostać dofinansowanie zewnętrzne – podkreśla Arkadiusz Ptak.
Kiedy ruszy nowa komunikacja miejska w Pleszewie?
Zgodnie z planami nowa komunikacja w Pleszewie uruchomiona może zostać w okolicach kwietnia 2021 roku.
Podstawowe założenia nowej pleszewskiej komunikacji zakładają zakup dwóch minibusów. Przewoźnikiem będzie Przedsiębiorstwo Komunalne.
Pomoc w sfinansowaniu całego przedsięwzięcia już uzyskaliśmy – jak informuje włodarz, Pleszew otrzymał dofinansowanie rządowe w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Zakłada ono dofinansowanie 3 zł do każdego wozokilometra.
Jak będą wyglądały nowe minibusy w Pleszewie?
Zgodnie z założeniami dwa nowe minibusy mają być niskopodwoziowe – o długości około ośmiu metrów i mogące pomieścić ok. 10-15 miejsc siedzących plus dodatkowo miejsce stojące.
– To mają być busy typowo miejskie, o niskich kosztach eksploatacji – zaznacza włodarz.
Jak dodaje, na razie – w pierwszym roku działania nowej komunikacji – chodzi o upowszechnienie samej idei. Później może przyjść pora na ewentualne „udoskonalenie”.
– Kolejnym etapem mogłyby być elektryczne autobusy – mówi burmistrz Ptak.
Ile będzie kosztował bilet nowej komunikacji publicznej w Pleszewie?
Opłata za kurs wspomnianym minibusem to według planów 2 zł – i to bez względu na liczbę przejechanych przez nas przystanków.
Dodatkowo planowane są ulgi – poza tymi ustawowymi m.in. seniorzy posiadający pleszewską kartę seniora płaciliby tylko symboliczną złotówkę.
To nie koniec. Według założeń osoby spoza Miasta i Gminy Pleszew – mogłyby poruszać się nową komunikacją za darmo.
– Chcemy stworzyć warunki dla osób spoza miasta Pleszewa, którzy do nas przyjeżdżają samochodami – zaznacza włodarz.
Gdzie będą darmowe parkingi dla osób spoza Pleszewa?
W planie są dwa bezpłatne parkingi dla osób, które pozostawiłyby swój pojazd przyjeżdżając z innego miasta: przy punkcie przesiadkowym na ul. Kolejowej w Pleszewie oraz przy cmentarzu komunalnym.
Kto będzie mógł jeździć za darmo nową komunikacją w Pleszewie?
– Osoba pobierałaby bezpłatny bilet z biletomatu. Wraz z dowodem rejestracyjnym, gdzie jest adres zamieszkania - upoważniona byłaby do bezpłatnej jazdy w danym dniu – tłumaczy włodarz Pleszewa.
To nie koniec. Bezpłatnie miejską komunikacją mogliby poruszać się ci, którzy przyjechali do miasta inną komunikacją – np. liniami PLA, kolejką wąskotorową, czy MZK z Ostrowa Wielkopolskiego.
Co ile będą jeździć mogą nowe autobusy w Pleszewie?
Zgodnie z założeniami autobusy jeździłyby co ok. 40 minut.
– W sumie zaplanowaliśmy 19 kursów w dni powszednie oraz pięć kursów w soboty. Na razie nie planujemy działania minibusów w niedzielę – mówi Arkadiusz Ptak.
W planie są dwie linie: PL 1 oraz PL 2. Trasa linii liczyłaby ok. 15 kilometrów.
Jak będą jeździć nowe autobusy w Pleszewie?
Zgodnie z założeniami minibusy poruszałyby się na trasie od cmentarza komunalnego do Zielonej Łąki.
– Na rynku znajdowałby się przystanek. Chodzi o to, by dać możliwość dotarcia do centrum nie tylko samochodem, ale także właśnie busem czy rowerem – stąd ścieżki rowerowe, jakie budujemy – wyjaśnia Arkadiusz Ptak.