reklama

Uwaga! Nowa fala oszustw! Podszywają się pod NFZ. Wyłudzają dane i pieniądze

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: pixabay.com

Uwaga! Nowa fala oszustw! Podszywają się pod NFZ. Wyłudzają dane i pieniądze - Zdjęcie główne

Cyberprzestępcy podszywają się pod Narodowy Funduszu Zdrowia. Tym razem chodzi o rzekomy zwrot składek na ubezpieczenie zdrowotne | foto pixabay.com

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościUwaga! Cyberprzestępcy podszywają się pod Narodowy Funduszu Zdrowia. Tym razem chodzi o rzekomy zwrot składek na ubezpieczenie zdrowotne. Pamiętajcie! NFZ nigdy nie prosi o pieniądze ani o podawanie danych osobowych za pośrednictwem komunikatorów internetowych.
reklama

To nie pierwszy raz, kiedy oszuści podszywają się pod NFZ. W przeszłości próbowali już wyłudzić dane do logowania do bankowości internetowej, kusząc ofiary "darmowymi" apteczkami, atrakcyjnymi bonami do aptek czy kartami ubezpieczeniowymi.

 - Użytkownicy poczty elektronicznej oraz sieci komórkowych odbierają w ostatnim czasie podejrzane e-maile oraz SMSy, których nadawcą jest rzekomo NFZ. W wiadomości stylizowanej na pochodzącą z Funduszu oszuści informują o możliwości uzyskania zwrotu nadpłaconych składek zdrowotnych. Aby je otrzymać, należy jedynie potwierdzić swoją tożsamość. Do jej weryfikacji prowadzi fałszywy link, za pomocą którego cyberprzestępcy mogą uzyskać nasze dane osobowe, informacje o rachunku bankowym lub dane do logowania w bankowości elektronicznej. Mogą one być wykorzystane do zaciągnięcia kredytów i pożyczek - informuje Sebastian Krystek z Zespołu Komunikacji Społecznej i Promocji WOW NFZ.

reklama

Podszywają się pod NFZ

To nie pierwsza tego typu próba oszustwa „na NFZ”. Cyberprzestępcy stosują coraz bardziej zaawansowane techniki i psychologiczne triki, aby pozyskać jak najwięcej ofiar. Tylko na przestrzeni
ostatnich kilkunastu miesięcy informowaliśmy o próbach oszustw na:

  • darmowe apteczki – z wiadomości mailowej użytkownik poczty elektronicznej dowiadywał się, że został wybrany do otrzymania apteczki określanej jako „zestaw Medicare Kit”. Aby ją otrzymać musiał wypełnić formularz z danymi osobowymi oraz danymi karty płatniczej – sama apteczka miała być darmowa, ale przesyłka kosztowała kilka złotych
  • bon z NFZ do apteki – w mediach społecznościowych pojawiały się wpisy o możliwości ubiegania się o kartę apteczną umożliwiającą zakupy w dowolnej sieci aptek na kwotę 2 tysięcy złotych. Ponownie, aby ją otrzymać należało wypełnić ankietę oraz przelać równowartość 2 euro „podatku”. Oszuści zalecali pośpiech, bo liczba kart miała być ograniczona
  • karty ubezpieczeniowe – fałszywe strony przypominające serwis NFZ informowały o rzekomej, obowiązkowej karcie ubezpieczenia i zbliżającym się terminie utraty ważności tej karty. Oszustwo polegało na wyłudzeniu danych oraz pieniędzy poprzez wypełnienie internetowego formularza, w którym ofiara podawała swoje imię i nazwisko, adres, numer telefonu oraz dane karty płatniczej
  • fałszywe wiadomości z linkami kierującymi do aplikacji do złudzenia przypominających Internetowe Konto Pacjenta – kampania phishingowa, w której oszuści podszywali się pod usługi medyczne świadczone przez Centrum e-Zdrowia. Celem cyberprzestępców była kradzież danych osobowych i danych logowania pracowników systemu ochrony zdrowia

Jak nie dać się oszukać?

W dobie cyfrowych zagrożeń, oszuści stają się coraz bardziej wyrafinowani. Aby ustrzec się przed ich działaniami, przede wszystkim nigdy nie klikaj w podejrzane linki i nie otwieraj niespodziewanych załączników. To podstawowa bariera ochronna.

reklama

Zawsze dokładnie weryfikuj adresy stron internetowych, na które wchodzisz – cyberprzestępcy często podszywają się pod znane instytucje, zmieniając zaledwie jedną literę w adresie lub dodając nietypowe znaki. Zwracaj uwagę na literówki oraz błędy językowe czy stylistyczne – to częste sygnały, które mogą zdradzić fałszywość wiadomości.

 - Należy pamiętać, że Narodowy Fundusz Zdrowia nie wysyła linków do logowania lub do weryfikacji tożsamości, nie wysyła maili z ofertami sprzedaży, nie żąda pieniędzy, ani danych do płatności. Wszystkie świadczenia zdrowotne finansowane przez NFZ są bezpłatne dla pacjentów - dodoaje przedstawiciel NFZ. 

reklama

Jeżeli mamy wątpliwości odnośnie prawdziwości korespondencji z NFZ, możemy ją zweryfikować, kontaktując się z całodobową, bezpłatną infolinią NFZ pod numerem 800 190 590. Próby oszustwa można zgłaszać bezpośrednio na policję lub wypełniając formularz na stronie incydent.cert.pl.

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo