reklama

ECODRIVING - czy ekonomiczna jazda się opłaca?

Opublikowano:
Autor:

ECODRIVING - czy ekonomiczna jazda się opłaca? - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości

Ostatnio o ecodrivingu mówi się coraz częściej i coraz głośniej. Powodem, dla którego jest to jeden z popularniejszych tematów, jest wzrost cen paliw (ostatnie miesiące wprawdzie zaprzeczały tej tezie, ale już teraz stacje benzynowe podnoszą ceny), kosztów eksploatacji pojazdów i coraz większego ruchu na naszych drogach. Przyczynia się do tego także rosnąca świadomość społeczna o poziomie zanieczyszczenia środowiska, konsekwencjach tego stanu rzeczy i konieczności przeciwdziałania im. Nie bez znaczenia jest też fakt, że stosowanie się do zasad ekojazdy znacznie poprawia bezpieczeństwo na drodze. Zatrucie środowiska naturalnego jest przyczyną groźnych chorób i zmian klimatycznych. Transport jest odpowiedzialny za 20-25% światowej emisji dwutlenku węgla. W Polsce sektor transportowy w 2002 roku „wyprodukował” aż 29,5 mln ton CO2, i zjawisko to wykazuje tendencję wzrostową. Samochody przyczyniają się do zanieczyszczenia atmosfery średnio w 30%, jeśli spełniają określone warunki techniczne. Zgodnie ze strategią Wspólnoty Europejskiej, w Polsce od 01.07.1995 roku wszystkie samochody benzynowe powinny być wyposażone w katalizatory spalin, które kilkakrotnie zmniejszają emisję tlenków węgla, azotu i węglowodorów. Niedopuszczalne jest ich wycinanie i zastępowanie „strumienicami”, co ma poprawić moc silnika, jak przekonują niektóre warsztaty mechaniki samochodowej. W interesie nieuczciwych pseudo mechaników jest ograbienie naszego samochodu i odsprzedaż pozyskanych w ten sposób katalizatorów. W chwili obecnej ok. 200 milionów samochodów na europejskich drogach stanowi znaczące źródło zanieczyszczenia powietrza, będące przyczyną śmierci około 370 tysięcy ludzi rocznie. Tym problemem Unia Europejska zajmuje się na kilka różnych sposobów. Jednym z elementów walki ze zmianami klimatycznymi stał się ecodriving (ekojazda), czyli nowoczesny, oszczędny sposób prowadzenia samochodu. To nowa kultura jazdy, pozwalająca na optymalne wykorzystanie nowych rozwiązań technologicznych zastosowanych we współczesnych pojazdach, zmniejszenie zużycia paliwa, kosztów związanych z eksploatacją pojazdu oraz ochroną środowiska. Z tego też powodu Komisja Europejska od lat prowadzi działania popularyzujące ekojazdę wśród europejskich kierowców. Taka jazda to ulga nie tylko dla środowiska naturalnego, ale także dla portfela każdego kierowcy. W skali roku oszczędności mogą sięgać nawet do kilkudziesięciu procent środków, które przeznaczamy na zakup paliwa.

Złote zasady ekojazdy: 1. Nie wciskaj gazu podczas uruchamiania silnika i nie rozgrzewaj go na postoju. 2. Włączaj wyższy bieg najszybciej jak to możliwe. 3. Jeśli masz wolną drogę, przyspieszaj energicznie wciskając pedał gazu nawet do ¾. 4. Nie przekraczaj 2500 obr./min w silniku benzynowym a 2000 obr./min. w silniku diesla. 5. Pomijaj pośrednie biegi, gdy przyspieszasz i już osiągnąłeś prędkość, z którą możesz jechać na najwyższym biegu. 6. Jak najdłużej jedź na najwyższym możliwym biegu na najniższych możliwych obrotach. 7. Obserwuj drogę przed sobą i reaguj jak najszybciej, jak najłagodniej na dostrzeżone przeszkody. 8. Hamuj silnikiem, zdejmując nogę z gazu, nie jedź na „luzie”. 9. Przynajmniej raz w miesiącu sprawdzaj ciśnienie w oponach i dbaj o sprawność pojazdu. 10. Nie woź niepotrzebnie bagażnika na dachu, ani zbędnych przedmiotów we wnętrzu pojazdu.

Należy powiedzieć jasno, że czym innym są zasady ecodrivingu, które stosuje się na co dzień, a czym innym ekstremalna walka o każdą kropelkę benzyny, jaka odbywa się podczas rajdów ekologicznych. Przeciętny kierowca nie osiągnie aż tak spektakularnych wyników w zmniejszeniu zużycia paliwa, ale stosując zaledwie kilka z powyższych reguł, może uzyskać efekty, które nie tylko przełożą się na znaczną oszczędność pieniędzy, ale też będą źródłem dużej satysfakcji. Pamiętajmy jednak, że zawsze najważniejszą zasadą jest „bezpieczeństwo ponad wszystkim”, również w przypadku ekojazdy.

RADZIł EKSPERT:

Ireneusz Trzeciak, diagnosta, nauczyciel i instruktor nauki jazdy

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE