Dzisiaj obchodzony Międzynarodowy Dzień Głuchych. Na świecie, według danych szacunkowych, problemy ze słuchem ma 500 mln osób, z czego w Polsce jest ich ok. 900 tysięcy.
W świecie ludzi słyszących dostęp do codziennych informacji stanowi dla nich często ogromną barierę.
Najdotkliwsze bywa jednak poczucie wyobcowania spowodowane brakiem normalnego kontaktu z ludźmi słyszącymi. Język migowy, który jest naturalnym sposobem porozumiewania się głuchych sprawia, że de facto stanowią oni bardzo hermetyczną mniejszość językową.
Polski Związek Głuchych postanowił w tym roku w niecodzienny sposób zwrócić uwagę opinii publicznej na problemy środowiska głuchych. Z okazji Międzynarodowego Dnia Głuchych przeprowadzi wielką kampanię społeczną „Polska zamienia się w słuch”, w której migający wyjdą z cienia na pierwszy plan.
25 września widzowie serwisów informacyjnych (m.in. Fakty TVN, TV Republika) zostaną zaskoczeni nietypowym widokiem. Tego dnia prezenterów wiadomości zobaczymy w dolnym rogu ekranu, a ich miejsca przy biurkach zajmą tłumacze języka migowego. Inne serwisy informacyjne zostaną zaś wzbogacone o tłumacza migowego (m.in. Teleexpress, Panorama, TVP info, Sportowa Niedziela).
„Ta osobliwa zamiana to ukłon w stronę osób głuchych, którym chcemy dać znać, że pamiętamy o ich potrzebach i że chcemy je rozumieć. To także krok, by uzmysłowić Polakom, jak często głusi czują się wyobcowani” – mówi Kajetana Maciejska-Roczan, Prezes Zarządu Głównego Polskiego Związku Głuchych. „Jesteśmy ogromnie zaskoczeni, że zgłasza się coraz więcej osób, w tym gwiazd, celebrytów, blogerów, chętnych wesprzeć tę niecodzienną akcję” – dodaje.