Trwa okres przygotowania i składania rocznej deklaracji podatkowej PIT. Najwygodniejszą metodą odbioru nadpłaconego podatku jest przekazanie zwrotu przelewem na konto. Jeśli jednak urząd nie zostanie przez nas poinformowany, na jaki numer rachunku ma dokonać zwrotu, otrzymamy nadpłatę przekazem pocztowym (za który pobierana jest opłata), lub będziemy musieli ją odebrać osobiście.
Okazuje się, że niektórzy chcą otrzymać zwrot bezpośrednio na konto, ale nie widzą, jak poprawnie poinformować o tym urząd.
- Zdarza się, że podatnicy mylnie wpisują numer konta w samym formularzu zeznania o wysokości uzyskanego dochodu (PIT-37 lub PIT-36) – w rubryce dotyczącej dodatkowych informacji ułatwiających kontakt z podatnikiem (takich jak numer telefonu czy adres e-mail) – mówi Małgorzata Spychała- Szuszczyńska, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
Dlaczego to błąd? Ponieważ numer konta można zgłosić lub zaktualizować tylko i wyłącznie za pomocą formularza ZAP-3 (w przypadku osób fizycznych, których identyfikatorem podatkowym jest PESEL). Obecnie można to zrobić szybko i łatwo w e-Urzędzie Skarbowym dostępnym na stronie podatki.gov.pl.
Rozliczanie PIT. Jak zgłosić lub zaktualizować numer konta?
To proste. Wystarczy zalogować się do serwisu e-US (do wyboru jest kilka metod logowania: profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna lub aplikacja mObywatel), a następnie z menu „Dokumenty” wybrać „Złóż dokument” i kliknąć w „Zgłoszenie ZAP-3”.
A co, jeśli kiedyś zgłaszaliśmy już swój numer konta fiskusowi, ale nie pamiętamy, czy numer ten jest jeszcze aktualny? Wszystkie swoje dane można łatwo sprawdzić. Trzeba wejść w zakładkę „Twoje konto”, a następnie z menu wybrać „Twoje dane”. Znajdują się tam m.in. nasz adres zamieszkania, dane kontaktowe, ale też numer konta, który był już wcześniej wskazany urzędowi skarbowemu. Jeśli dane są nieaktualne, można je zaktualizować w kilku kliknięciach.
Warto dodać, że formularze te można wysłać fiskusowi w dowolnym momencie roku – nie trzeba z tym czekać do złożenia zeznania. Raz podana informacja nie musi być ponownie zgłaszana przy okazji kolejnego rozliczenia z fiskusem – będzie ona ważna do momentu podania nowego numeru konta (w przypadku, gdy chcemy je zmienić) lub rezygnacji z tej formy odbioru.
Co ważne - należy pamiętać, że można wskazać tylko taki rachunek, którego jest się właścicielem lub współwłaścicielem. Jeżeli rachunek jest wspólny - trzeba podać wszystkich posiadaczy danego rachunku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.