Reklama

Drzewa zabijają kierowców? Kontrowersyjna teoria kontra opinie ekspertów [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor:

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Czy gdyby wycięto przydrożne drzewa kierowcy by na nich nie ginęli? Czy nie dochodziłoby wówczas do kolizji i wypadków? Te pytania i kontrowersyjne teorie pojawiają się po wielu zdarzeniach drogowych, zwłaszcza tych bardzo poważnych. Co mówią z kolei eksperci?

Kolizje i wypadki w powiecie pleszewskim

Wtorek, 17 maja, droga krajowa nr 11. W Zielonej Łące samochód osobowy wypada z drogi po czym uderza z przydrożne drzewo. Kierowca trafia do szpitala. Wcześniej, w marcu, w Pleszewie auto osobowe zjeżdża z drogi i... uderza w drzewo. Kierowca i 11-letni pasażer zostają zabrani do szpitala.

Zdarzeń drogowych - gdy samochód osobowy zderza się z drzewem - jest sporo niemal każdego roku. Przykładów nie trzeba długo szukać - i to w różnych gminach.

Luty, 2021 rok. W Nowym Oleściu w gminie Chocz, kierowca fiata punto traci panowanie nad pojazdem, wpada w poślizg, w wyniku czego zjeżdża na lewy pas ruchu, następnie na pobocze i uderza w drzewo. 26-latka, z obrażeniami ciała zostaje przetransportowana śmigłowcem LPR do szpitala w Kaliszu.

Listopad 2021. Na trasie Brzezie-Pleszówka samochód osobowy wypada z drogi, uderza w drzewo i zjeżdża do rowu.

Niestety, w minionym roku nie brakowało też tragedii – w roku 2021 w gminie Chocz młody kierowca zjechał na lewe pobocze i uderzył w drzewo ze skutkiem śmiertelnym.

Często po tego typu zdarzeniach pojawiają się apele: „Wyciąć, usunąć, zlikwidować drzewa”. Ludzie pytają też wprost: „Ilu ludzi musi jeszcze zginąć?”

Czy drzewa stanowią zagrożenie?

Czy faktycznie przydrożne drzewa stanowią zagrożenie? Ta kontrowersyjna opinia ma wciąż swoją część zwolenników, a dyskusje na ten temat odbywają się czasami na forum ogólnopolskim.

Tak było kilka lat temu, kiedy pod Chełmem dziewięcioro młodych ludzi wsiadło do pięcioosobowego renault scenica. Na łuku drogi uderzyli w drzewo. Siedmioro z nich zginęło na miejscu.

Wtedy głos zabrał Krzysztof Hołowczyc, rajdowiec promujący bezpieczną jazdę.

„Ilu ludzi musi jeszcze zginąć, żebyśmy wreszcie zrozumieli, że drzewa nie mogą rosnąć przy drodze! Nie ma żadnego usprawiedliwienie dla śmierci na przydrożnych drzewach kilku tysięcy Polek i Polaków tylko w ostatniej dekadzie!" - napisał wówczas w mediach społecznościowych.

Eksperci: bez drzew zwiększy się liczba wypadków

Przeciwnicy tych teorii zwracają z kolei uwagę na raporty policyjne, gdzie często wprost określa się przyczynę zdarzeń jako „niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze”.

Co na ten temat sądzą z kolei osoby, które na co dzień zajmują się badaniami nad bezpieczeństwem ruchu drogowego?

- Wycinanie drzew przydrożnych nie poprawi znacząco bezpieczeństwa na drogach. Drzewa powinny być sadzone w pewnej odległości od jezdni - ocenia Anna Zielińska z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego. 

Jak zaznacza, wycięcie drzewa nie tylko nie poprawi bezpieczeństwa, ale może wręcz przyczynić się do jego pogorszenia.

- Ich obecność uspokaja ruch i powoduje zmniejszenie prędkości. Wycięcie drzew wzdłuż drogi może spowodować zwiększenie prędkości i będzie mniej najechań na drzewa, ale zwiększy się liczba innych wypadków np. zderzeń czołowych. Wycinanie drzew ma swoje uzasadnienie w miejscach niebezpiecznych np. na łukach dróg. Tam gdzie drzewa są za blisko krawędzi jezdni należy stosować dodatkowe zabezpieczenia - bariery energochłonne - dodaje Anna Zielińska.

Obniżyć prędkość

Warto zaznaczyć, że sam Pleszew „słynie” od dłuższego czasu z nowych nasadzeń – zarówno zieleni jak i właśnie drzew. Pomimo kontrowersji w niektórych przypadkach, zaznacza się, że drzewa pozwalają nie tylko walczyć z tzw. „ miejską betonozą” czy obniżać punktowo temperaturę latem, ale także są naturalnym narzędziem w walce ze smogiem.

Nasadzenia promuje także samorząd województwa wielkopolskiego, który od lat co roku przeznacza pieniądze na zakup drzew miododajnych. Z programu korzystają aktywnie nasze gminy – m.in. Chocz. 

Dyskutując o bezpieczeństwie na drogach warto wspomnieć ponadto o zaprezentowanym pod koniec 2021 roku dokumencie odnośnie studium transportowego dla Pleszewa.

Wynika z niego wprost, że głównymi przyczynami wypadków są w samym mieście m.in. zbyt szerokie ulice – zachęcające do „wciskania gazu do dechy”, zdecydowanie zbyt mała liczba bezpiecznych przejść dla pieszych, czy niebezpieczne rozwiązania dla rowerzystów oraz ogromne natężenie ruchu w samym centrum. Rekomendacje są tu konkretne: przede wszystkim – chcąc zwiększyć bezpieczeństwo – skupmy się na ograniczeniu prędkości.

Drzewa redukują stres

Na koniec też ciekawostka naukowa odnośnie drzew przy drogach. Otóż amerykańcy naukowcy doszli do bardzo ciekawego wniosku, że drzewa sadzone wzdłuż dróg… obniżają poziom stresu. Wykonali badania, w których młodym kierowcom prezentowano nagrania stresujących sytuacji drogowych, a potem sprawdzano, czy szybciej uspokajają się, jadąc przez drogę pośród drzew, czy przez zurbanizowane odcinki. Drzewa okazały się bardziej skuteczne.

A WY CO SĄDZIDZIE O WSPOMNIANYCH TEORIACH? CZY PRZYDROŻNE DRZEWA SĄ NIEBEZPIECZNE?

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy