Reklama

Jak będzie przebiegać Kolej Dużych Prędkości w powiecie pleszewskim? Trwają prace dla CPK [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor:

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Plany związane z budową w przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego - a co za tym idzie także nowej sieci połączeń kolejowych - cały czas wywołują emocje. Także u nas. Mieszkańcy powiatu pleszewskiego zastanawiają się: jak będą przebiegać nowe linie?

Sporo obaw mają m.in. mieszkańcy gminy Dobrzyca. Tu - według jednego z kilku wariantów - linia przecina tereny inwestycyjne. A już w poniedziałek odbędą się pierwsze konsultacje - dla mieszkańców gminy Czermin.

Plany Kolei Dużych Prędkości w powiecie pleszewskim są od lat

O planach Kolei Dużych Prędkości w powiecie pleszewskim pisaliśmy na naszych łamach już jakiś czas temu. Jak opowiadał nam wówczas jeden z mieszkańców gminy Dobrzyca, obawy budzi fakt, że – według wstępnych map - jedna z linii „tnie” gminę niemal na pół.

– Dosłownie za moim domem może to być. Co będzie z terenami, które należą obecnie do ludzi czy gminy? – zastanawiał się jeden z zaniepokojonych rolników z Karmińca.

W obawach nie był wówczas odosobniony – sprawa była nawet omawiana dwa lata temu na sesji rady w Dobrzycy. Burmistrz przyznawał wówczas, że wariant jednej z nitek – może być niepokojący dla gminy.

– Chodzi o tereny między Nowym Światem a Dobrzycą, więc całe nasze tereny pod mieszkalnictwo i inwestycje mogłyby być zabrane – przyznawał podczas ówczesnej sesji, Jarosław Pietrzak.

Burmistrz Dobrzycy jednak również uspokajał - zaznaczając, że wszystko jest dopiero wstępnymi planami rządu – nic nie jest jeszcze w tej sprawie przesądzone.

Od tego czasu minęły już jednak ponad dwa lata. Czy coś się zmieniło w kwestii rządowych planów? Sprawdziliśmy.

Okazuje się, że sprawa ruszyła z miejsca.

Budowa nowej linii kolejowej w powiecie pleszewskim

Przypomnijmy: w ramach ogromnego rządowego programu CPK - czyli budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego ma powstać w Polsce nowe lotnisko oraz nowe linie kolejowe. Część kolejowa Programu CPK zakłada budowę w sumie aż 1.600 km linii w całej Polsce - prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy. Kluczowe przy tej potężnej inwestycji są tzw. kolejowe „szprychy” - czyli odnogi prowadzące do CPK, które składać się mają z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej już infrastruktury.

Plany nowej linii nr 85 przebiegającej przez województwo wielkopolskie zakładają budowę ok. 196 kilometrów. W powiecie pleszewskim chodzi o kilka gmin - w zależności od wariantów.

A tych – jak można zobaczyć na mapie – jest kilka.

ZOBACZ MAPĘ PROPONOWANYCH WARIANTÓW NOWEJ LINII KOLEJOWEJ NR 85 W POWIECIE PLESZEWSKIM:

 

CPK w powiecie pleszewskim. Na jakim etapie jest inwestycja?

Sprawa - związana z określeniem już konkretnego przebiegu wspomnianej linii - powoli rusza z miejsca.

Jak się okazuje pod koniec 2021 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na tzw. „studium wykonalności” dla Kolei Dużych Prędkości na odcinku Sieradz – Kalisz – Pleszew - Poznań.

Ten 170-kilometrowy odcinek to część tzw. “igreka”, dzięki któremu podróż koleją np. ze stolicy Wielkopolski do Warszawy skróci się o ponad godzinę.

Najnowsza umowa dotyczy przygotowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), czyli niezbędnej dokumentacji przedprojektowej, dla linii: Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań.

- Większość tego odcinka tzw. szprychy nr 9 znajduje się na terenie woj. wielkopolskiego (oprócz fragmentu w okolicach Sieradza, który leży w Łódzkiem). Spółka CPK podpisała kontrakt z wybranym w przetargu konsorcjum firm BBF, IDOM i Arcadis. Wartość umowy to 42,9 mln zł netto – informują przedstawiciele CPK.

Zgodnie z założeniami, dzięki kolejowej inwestycji CPK między Sieradzem i Poznaniem pociągi będą jeździć z pasażerami z prędkością do 250 km/h. 

- Przyjęta dla tego odcinka prędkość projektowa to jednak 350 km/h. Do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść prędkość maksymalną bez przebudowy torowiska i zmiany geometrii łuków – twierdzą przedstawiciele CPK.

CPK w powiecie pleszewskim. Trwają prace przygotowawcze

Co konkretnie określi studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe?

- Prace przygotowawcze STEŚ trwają już dla prawie 1200 km nowych tras kolejowych. Krok po kroku Program CPK staje się rzeczywistością. Celem podpisanej umowy jest opracowanie specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu. Ten etap jest kluczowy, także z punktu widzenia mieszkańców, których będziemy pytać o zdanie np. o warianty przebiegów kolejowych. Im staranniej przeprowadzimy ten etap, tym efekt końcowy będzie lepszy dla pasażerów i dla mieszkańców – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Mówiąc wprost: chodzi o stworzenie dokumentacji, która może już określić rekomendowany przebieg linii. Sami mieszkańcy mają mieć na to wpływ – w planie są spotkania konsultacyjne – w sumie niemal 100 w całym województwie.

Nowa linia kolejowa w powiecie pleszewskim. Będą pierwsze spotkania konsultacyjne w powiecie pleszewskim

W najbliższym czasie zaplanowano spotkania konsultacyjne dla mieszkańców gminy Czermin - pierwsze na 28 lutego w Czerminie (godz. 10.00 - sala ośrodka kultury). Na spotkaniu zostanie przedstawiony projekt przebiegu 8 wariantów przebiegu linii kolejowych.

UWAGA, jak informuje wójt, będzie także kolejne - dodatkowe spotkanie - dla osób, ktorym nie pasują pierwsze terminy i poranna godzina.

- Wobec powyższego, iż proponowane warianty przebiegają na obszarze miejscowości Czermin, Wola Duchowna, Mamoty, Skrzypnia, Strzydzew i Pieruchy zapraszam na spotkanie mieszkańców, którzy z różnych przyczyn nie będą mogli wziąć udziału w spotkaniach, które odbędą się w dniach 28.02.2022r., 01.03.2022r. i 02.03.2022r. w dniu 02 marca 2022 r., o godzinie 18.00 w sali Ośrodka Kultury w Czerminie (wszystkie spotkania są spotkaniami otwartymi  dla  mieszkańców) - informuje wójt Czermina Sławomir Spychaj,

Kiedy mogą rozpocząć się prace budowalne dla Kolei Dużych Prędkości w powiecie pleszewskim?

Jak wynika z harmonogramu CPK, pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz-Kalisz-Pleszew-Poznań mają ruszyć na przełomie 2024 i 2025 r. Zakończenie robót planowane jest na przełomie 2028 i 2029 r., czyli ok. roku po zakończeniu budowy Portu Solidarność.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy