Linia kolejowa na trasie Krotoszyn – Dobrzyca - Pleszew - Broniszewice - to dziś już niestety przeszłość. Jeszcze nie tak zamierzchła, ponieważ ostatni pociąg do Broniszewic odjechał w latach 70. minionego wieku, jednak faktem jest, że trasa kolejowa, która łączyła dwa powiaty: krotoszynski i pleszewski (w tym trzy nasze gminy) - dziś jest już tylko historią. Jakie były jej początki?
Pleszew. Historia kolei wąskotorowej
Wszystko zaczęło się na początku lat 70. XIX wieku - gdy powstały plany przebiegu trasy kolei z Poznania do Kluczborka. Początkowo miała przebiegać z Poznania przez Środę Wlkp., Nowe Miasto, Jarocin, Pleszew, Ostrów Wlkp. jednak w związku z sprzeciwami ówczesnych właścicieli ziemskich: najpierw Hermana Kennemanna, właściciela dóbr nowomiejskich, jednego z największych posiadaczy ziemskich w Wielkopolsce oraz "naszego" Juliusa von Jouanna, właściciela dóbr pleszewskich, dworce kolejowe ostatecznie nie powstały w Pleszewie i Nowym Mieście, ale w Kowalewie i Chociczy.Fatalny błąd został zrozumiany dopiero po czasie - w latach 90. XIX wieku władze ziem krotoszyńskich i pleszewskich podjęły działania o połączenie kolejowe, które łączyłoby obydwa miasta.
Pleszew. Historia kolei wąskotorowej
Budowa kolei rozpoczęła się w roku 1898 i przebiegała w trzech etapach. Całość prac zakończyła się w roku 1903, jednak pierwsze pociągi kursowały już wcześniej - w lipcu 1900 roku oddano do użytku odcinek Dobrzyca-Kowalew - a 20 września 1900 roku wyjechał pierwszy pociąg na tej trasie. W tym samym roku powstała Krotoszyńsko – Pleszewska Kolei Powiatowa.Kolej rozwijała się prężnie przez kolejne lata, także podczas I i II wojny światowej. W roku 1932 zmieniono nazwę - na Krotoszyńską Kolej Powiatową.
Podczas okupacji niemieckiej w latach 40. minionego wieku - siłami jeńców z obozu w Łaszewie zbudowano nawet kolejny odcinek trasy - z Pleszewa do Broniszewic, który oddano do użytku w roku 1945.
To nie koniec. Po wojnie pojawił się nawet pomysł przedłużenia linii z Broniszewic do Chocza, jednak ostatecznie skończyło się tylko na planach.
W roku 1949 kolej została przejęta przez PKP - linia została nazwana Krotoszyńską Koleją Dojazdową.
Pleszew. Historia kolei wąskotorowej
Powolna likwidacja linii rozpoczęła się w końcówce lat 70. minionego wieku - w 1976 roku zlikwidowano połączenie do Broniszewic, 10 lat później zlikwidowano połączenie do Krotoszyna. Ostatecznie w roku 2001 miał miejsce ostatni kurs pod szyldem PKP.
Kolej wąskotorowa przetrwała jednak w Mieście i Gminie Pleszew. W roku 2006 na odcinku Kowalew - Pleszew została uruchomiona przez Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych w Kaliszu.
Dziś możemy korzystać z niej sami - m.in. w formie wakacyjnych wycieczek na trasie Kowalew-Pleszew.
Pełny przebieg linii Krotoszyn-Dobrzyca-Pleszew-Broniszewice (Linia Krotoszyn Wąskotorowy – Broniszewice) - wraz z czynnymi dziś przystankami: Pleszew Wąskotorowy, Pleszew Plac Zabaw, Pleszew przy Kauflandzie oraz Pleszew Miasto).
- Krotoszyn Wąskotorowy
- Krotoszyn Stary
- Nowyfolwark
- Brzoza Wąskotorowa
- Henryków Wielkopolsk
- Dzielice
- Rozdrażew
- Maciejew
- Nowa Wieś Krotoszyńska
- Wyki
- Koźminiec
- Izbiczno
- Dobrzyca
- Lutynia
- Fabianów
- Pleszew Wąskotorowy
- Pleszew Plac Zabaw
- Pleszew przy Kauflandzie
- Pleszew Miasto
- Pleszew Wschód
- Lenartowice
- Pacanowice
- Broniszewice
Szanowni Internauci. Komentujcie, dyskutujcie, przedstawiajcie swoje argumenty, wymieniajcie poglądy - po to jest nasze forum i możliwość dodawania komentarzy. Prosimy jednak o merytoryczną dyskusję, o rezygnację z wzajemnego obrażania, pomawiania itp. Szanujmy się.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.