Metody, jakimi posługują się na co dzień oszuści, są bardzo zróżnicowane. Najczęściej ich ofiarą padają niestety osoby starsze. Unikanie tego typu zagrożeń - to jeden z głównych tematów poruszanych podczas debaty społecznej, jaką przeprowadzono niedawno w miejscowości Łęg w gminie Czermin.
Debata społeczna odnośnie bezpieczeństwa w Łęgu
Wydarzenie zorganizowane przez pleszewską policję - we współpracy z innymi instytucjami, a także czermińskim samorządem, dotyczyło szeroko rozumianego bezpieczeństwa.Debatę prowadził nadkom. Bartosz Nowicki, ponadto udział w niej wzięli: wójt Czermina Sławomir Spychaj, zastępca komendanta policji w Pleszewie mł. insp. Paweł Sobański, st. asp. Monika Lis - Rybarczyk - profilaktyk społeczny, asp. szt. Monika Kołaska - oficer prasowy, Powiatowy Rzecznik Konsumentów Małgorzata Nadera, Grzegorz Lesiewicz - kierownik Biura Terenowego ZUS w Pleszewie oraz dzielnicowy z chockiego posterunku policji - st.asp. Sławomir Łoza.
Nie zabrakło też sołtysa wsi Łęg Macieja Kubickiego i przewodniczej komisji bezpieczeństwa przy radzie gminy Czermin - Marii Rogowicz - Łukomskiej.
Kwestia metod oszustów była jednym z głównych tematów, jednak generalnie podczas spotkania poruszano także inne wątki - związane właśnie z bezpieczeństwem
- Przybliżona została również tematyka związana z bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Podczas debaty wyjaśniono zasady działania aplikacji "Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa" oraz "Moja Komenda". Nie zabrakło informacji o bezpieczeństwie w ruchu drogowym - wylicza Monika Kołaska, rzecznik prasowy pleszewskiej policji.
Debata. Policja ostrzega przed oszustami w powiecie pleszewskim
Warto ostrzec, że oszuści w powiecie pleszewskim mają coraz bardziej wyrafinowane metody działań.Policjanci opowiedzieli podczas debaty społecznej w Łęgu m.in. czym polega oszustwo „na policjanta” i „na wypadek”.
- Podkreślono, że przestępcy cały czas modyfikują swoje metody, dlatego tak ważna jest ostrożność i czujność. Podczas debaty omówione zostały przestępstwa związane z tzw. spoofingiem, czyli oszustwem, polegającym na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar. Zwrócono też uwagę na nowe oszustwa, polegające na podszywaniu się pod osoby, sprzedające węgiel, czy oszustwo "na kryptowaluty". Na zakończenie prezentacji policjanci wyjaśnili jak uchronić się przed nieuczciwymi praktykami - opowiada Monika Kołaska, rzecznik prasowy pleszewskiej policji.
Bezpieczeństwo na drogach w powiecie pleszewskim
W dalszej części spotkania mundurowi omówili zasady bezpiecznego poruszania się po drogach w roli, zarówno kierowcy, jak i pieszego. Podkreślono, jak ważne jest noszenie elementów odblaskowych.
- Przypominamy, ze obowiązek taki ma każda osoba piesza, która porusza się po zmroku poza obszarem zabudowanym. Kierujący samochodem widzi taką osobę z odległości od 150 do 300 metrów. Zwrócono też uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności w obrębie przejść dla pieszych. Uczestnicy zapoznali się także z zasadami działania aplikacji " Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa" oraz "Moja Komenda" - wylicza rzecznik policji.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pleszewie ostrzega przed nadmierną ufnością
Podczas debaty społecznej Powiatowy Rzecznik Konsumentów Małgorzata Nadera przestrzegała z kolei przed nadmierną ufnością i prosiła o zachowanie wzmożonej ostrożności podczas wizyt akwizytorów.W swojej prezentacji sporo miejsca poświęciła pokazom, podczas których często dochodzi do oszustw. Małgorzata Nadera omówiła także prawa, jakie przysługują konsumentom oraz możliwości reklamacji z tytułu rękojmi i odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
Rzecznik przestrzegała przed podpisywaniem umów bez czytania i zrozumienia ich treści, nieprzemyślanymi zakupami podczas pokazów, czy osobami podszywającymi się pod sprzedawcę prądu, dostawcę telewizji oraz zapraszającymi na rzekome bezpłatne badania lekarskie.
Przedstawiciel ZUS: jakie świadczenia przysługują seniorom w powiecie pleszewskim?
Przedstawiciel ZUS Grzegorz Lesiewicz zachęcał z kolei do zakładania kont bankowych. Omówił szczegółowo, jakie świadczenia przysługują seniorom. Podkreślił, że pracownicy tej instytucji nie odwiedzają mieszkańców w domach, aby, np. wręczyć im świadczenia, czy żądać jakiejś sumy pieniędzy. Ostrzegał także, aby nie odpowiadać na e-maile, które tylko teoretycznie pochodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ani nie otwierać zawartych w tej korespondencji załączników. Korespondencja tego typu ma bowiem najczęściej na celu zainfekowanie komputera i uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci.Na zakończenie debaty każdy senior otrzymał ulotki z radami jak nie paść ofiarą oszustów.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.