Poznaliśmy efekty prac czterech zespołów roboczych, powołanych przez władze Pleszewa, w związku z czterema możliwymi wariantami przebiegu linii kolejowej CPK przez teren Miasta i Gminy Pleszew.
Linie kolejowe CPK w Pleszewie - były konsultacje, ale...
Przypomnijmy: powołanie wspomnianych zespołów zapowiadał już pod koniec września - na spotkaniu konsultacyjnym w Pleszewie z przedstawicielami CPK - burmistrz Pleszewa Arkadiusz Ptak.Celem prac wspomnianych czterech zespołów - osobno dla każdego z czterech wariantów - było zebranie wszystkich krytycznych uwag odnośnie nitek przyszłej szybkiej kolei, ale - przede wszystskim - konkretnych wyliczeń odnośnie m.in. możliwych wyburzeń na naszym terenie.
Bo podczas samych konsultacji w Pleszewie żadne konkretne dane - o co mieli największy żal sami mieszkańcy - nie padły.
- Nic nie dowiedzieliśmy. Ile będzie wyburzeń? Ile zabiorą nam gruntów? Nic! To jaki to jest sens? - komentowali podczas konsultacji w sprawie CPK w Pleszewie rozgoryczeni mieszkańcy.
Cztery zespoły analizowały przejście CPK przez Pleszew
Każdy z powołanych czterech zespołów roboczych miał jedną osobę nadzorującą całość prac. I tak w analizach przy wariancie pierwszym była to radna Renata Garsztka, przy wariancie 2 - Kinga Melka, przy wariancie 3 - Karol Szehyński oraz przy wariancie 4 - Piotr Kusiakiewicz i Dariusz Dryjański.Jak podkreślają sami rajcy, przez ostatnie tygodnie wspomniane analizy prowadzone były przy ogromnej współpracy z sołtysami oraz mieszkańcami poszczególnych miejscowości oraz z urzędnikami w Pleszewie, którzy pomagali w konkretnych wyliczeniach. Bo warto zaznaczyć, że poza możliwą liczbą wyburzeń domów i innych nieruchomości sprawdzano też straty podatkowe dla Miasta i Gminy Pleszew.
CPK w Pleszewie. "Setki ludzkich tragedii, niszczone miejscowości"
Teraz poznaliśmy konkretne wyliczenia. Dane, jak podkreślają sami radni, zatrważają. I dotyczy to każdego z czterech wariantów.
- Planowana kolej przechodzi przez całe życie ludzi. To jest nie do przyjęcia - komentuje wyniki analiz wariantu pierwszego radna Renata Garsztka.
W przypadku wariantu drugiego, mowa jest m.in. o tragedii dla ponad 400 osób (przy i tak najbardziej optymistycznej wersji, ponieważ liczono osoby zameldowane w danej nieruchomości, a nie zamieszkujące)
- Linia przechodzi m.in. przez bloki - przypomina radna Kinga Melka.
Wariant trzeci także nie jest w żaden sposób akceptowalny przez władze i mieszkańców.
- Niszczone jest praktycznie samo centrum Kowalewa. Przy ustaleniu tych linii ktoś potraktował Pleszew jakby go w ogólnie nie było - komentuje Karol Szehyński.
Wariant czwarty, choć w teorii najmniej inwazyjny jeśli chodzi o suchą statystykę - także jest nie akceptowany. Dlaczego?
- Ile będzie tragedii ludzkich? Rozmawiałem z niektórymi mieszkańcami, ludzie mieszkają tam od dziada, pradziada. Sowina ma 900 lat, i tak naprawdę przestanie istnieć. CPK nie wzięło pod uwagę, że mamy zespół pałacowy w Taczanowie, że ma być tu hotel. I mimo to wariant przechodzi blisko niego. Musimy naciskać, by stworzyć całkiem inne rozwiązanie. Był już zresztą jeden procedowany kiedyś, ale nie został ujęty w aktualnych planach - komentuje Piotr Kusiakiewicz.
Pełną listę efektów prac poszczególnych zespołów - z możliwą liczbą wyburzeń i konkretnymi wyliczeniami osób, których dotknie ewentualna realizacja linii kolejowej CPK w każdym poszczególnym wariancie, prezentujemy poniżej.
CPK. Dlaczego zniknął pierwotny wariant?
O wspomnianym przez radnego Kusiakiewicza wariancie, który niegdyś był w planach, ale który nagle zniknął z planów CPK, mówi od dawna także burmistrz Pleszewa, Arkadiusz Ptak.Jak przypomina, według wcześniejszych planów CPK, wariantów było 8, z czego jeden przebiegał w takiej linii, która - po pewnej korekcie - była akceptowalna przez władze miasta.
- Wysłaliśmy wcześniej pismo do CPK, w którym zaznaczyliśmy, że byliśmy skłonni zaakceptować jeden z tamtych wariantów - po lekkiej korekcie, by przeprowadzić linię przez grunty Skarbu Państwa w Taczanowie, a nie przez grunty prywatne. Zapytaliśmy w naszym piśmie, dlaczego w ogóle wspomniany wariant zniknął - mówi burmistrz Arkadiusz Ptak.
Radny: konieczny jest dialog w sprawie KDP
Burmistrz przypomina, że nie jest przeciwko idei kolei dużych prędkości, ale przeciwko samemu CPK, które do rozwoju naszej gminy nic nie wnosi. A same konsultacje - jak zaznacza włodarz, prowadzone są "na rympał" i - po prostu - instrumentalnie.Warto jednak też zaznaczyć, że w samej radzie pojawiają się głosy, apel do burmistrza i samej rajców - o "nie rozgrzewanie atmosfery" wokół linii kolejowych.
Jak mówił niedawno radny Grzegorz Jenerowicz - już po odbytych konsultacjach z mieszkańcami w hali przy "trójce" - konieczne jest podjęcie szerokich rozmów z przedstawicielami CPK.
- Rada powinna zobowiązać burmistrza do skutecznego rozpoczęcia rozmów z instytucjami odpowiedzialnymi za realizację projektu, bez niepotrzebnego rozgrzewania atmosfery, za to z twardym stanowiskiem, bez blokowania rozwoju kraju i bez odcinania mieszkańców od możliwości postępu. Sytuacja, w której władze miasta odmawiają rozmów jest niedopuszczalna. Konsultacje społeczne powinny stać się miejscem do przedstawiania konkretnych problemów poszczególnych osób, grup mieszkańców, a nie polegać na wymachiwaniu transparentami. Jeszcze nie wszystko jest stracone - komentował podczas jednej z niedawnych sesji radny Grzegorz Jenerowicz, odnosząc się wcześniej także szeroko do omawianego stanowiska rady - sprzeciwiającego się obecnym wariantom linii kolei.
Jak wskazuje radny - chodzi nie tylko o wytykanie błędów, ale też szukanie rozwiązań.
- Nie zrobimy tego sami, obrażając się na CPK i na wszystkich wkoło. Potrzebujemy do tego współpracy drogowców, torowców, a oni ich mają. Potrzebujemy również pomocy specjalistów, którzy rozwiązaliby pojawiające się problemy. Zaprośmy ich do wspólnej pracy. Oni publicznie wyrazili do tego gotowość - mówił radny Grzegorz Jenerowicz.
Kolejne konsultacje CPK w Pleszewie?
W odpowiedzi na to stanowisko - i wcześniejsze opinie m.in. samych przedstawicieli CPK, którzy zarzucali burmistrzowi podczas konsultacji w Pleszewie brak dialogu, Arkadiusz Ptak wysłał ostatecznie kolejne pismo, w którym zaznaczał, że mimo obecnego sprzeciwu wobec procedowanych wariantów, jest otwarty do rozmów - proponując jednocześnie kolejne spotkanie w Pleszewie.Czy jest szansa na takie rozmowy najbliższym czasie? Okazuje się, że nie.
W tym tygodniu władze Pleszewa otrzymały bowiem odpowiedź, w której przedstawiciele CPK tłumaczą, że ze względu na napięty harmonogram prac - nie mogą przyjechać ponownie do miasta na spotkanie...
Zapraszają jednak przedstawicieli samorządu na planowane 9 listopada spotkanie w Warszawie...
Jak deklarują dziś władze Pleszewa - pojadą do stolicy.
Poniżej przedstawiamy wyniki prac zespołów w sprawie wariantów CPK w Mieście i Gminie Pleszew, które zostały zaprezentowane podczas jednej z ostatnich sesji rady miasta.
Raport władz Pleszewa w sprawie linii CPK. Ile budynków może być wyburzonych w poszczególnych wariantach?
WARIANT 1 LINII KOLEJOWEJ CPK PRZEBIEGAJĄCY PRZEZ MIASTO I GMINĘ PLESZEWLiczba nieruchomości, przez które przechodzi linia kolejowa: 85
Liczba nieruchomości z budynkami, przez które przechodzi linia kolejowa: 42
Liczba osób zameldowanych w nieruchomościach: 150
Łączne zobowiązania podatkowe: 1 mln 842 tys. 573 zł (podatek od nieruchomości, od gruntów i leśny)
WARIANT 2 LINII KOLEJOWEJ CPK PRZEBIEGAJĄCY PRZEZ MIASTO I GMINĘ PLESZEW
Liczba nieruchomości, przez które przechodzi linia kolejowa: 117
Liczba nieruchomości z budynkami, przez które przechodzi linia kolejowa: 57
Liczba osób zameldowanych w nieruchomościach: 420
Łączne zobowiązania podatkowe: 74 tys. 159 zł (podatek od nieruchomości, od gruntów i leśny)
WARIANT 3 LINII KOLEJOWEJ CPK PRZEBIEGAJĄCY PRZEZ MIASTO I GMINĘ PLESZEW
Liczba nieruchomości, przez które przechodzi linia kolejowa: 50
Liczba nieruchomości z budynkami, przez które przechodzi linia kolejowa: 38
Liczba osób zameldowanych w nieruchomościach: 206
Łączne zobowiązania podatkowe: 34 tys. 479 zł (podatek od nieruchomości, od gruntów i leśny)
WARIANT 4 LINII KOLEJOWEJ CPK PRZEBIEGAJĄCY PRZEZ MIASTO I GMINĘ PLESZEW
Liczba nieruchomości, przez które przechodzi linia kolejowa: 38
Liczba nieruchomości z budynkami, przez które przechodzi linia kolejowa: 30
Liczba osób zameldowanych w nieruchomościach: 124
Łączne zobowiązania podatkowe: 22 tys. 164 zł (podatek od nieruchomości, od gruntów i leśny)
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.