Przypomnijmy: o planach związanych z przeprowadzeniem badań wśród uczniów naszych szkół pisaliśmy niedawno na łamach „Życia Pleszewa”.
Pleszew. Czy dzieci chcą wrócić do szkół? Badanie
CZYTAJ TAKŻE: Pleszew. Dzieci po powrocie do szkół wezmą udział w specjalnym badaniu
- Przygotowaliśmy badanie, które ma posłużyć do oceny aktualnych potrzeb naszych uczniów, nauczycieli i rodziców. To duże i niezmiernie ważne zadanie, niezbędne do zapewnienia wsparcia wszystkim podmiotom obecnym w pleszewskiej edukacji. Nie ma oceniać, krytykować, ale zebrać informację w czym i jak możemy pomóc, aby powrót do szkoły był radością i stał się przede wszystkim czasem odbudowania i wzmocnienia relacji – zaznaczała wprost wiceburmistrz Pleszewa, Izabela Świątek.
Teraz poznaliśmy wyniki wspomnianego badania – które sprawdzało nastroje i potrzeby uczniów przed powrotem do szkoły stacjonarnej.
Pleszew. 1,4 tys. uczniów wzięło udział w badaniu
Niemal 1,4 tys. dzieci (89% wszystkich uczęszczających do szkół prowadzonych przez samorząd) odpowiedziało w sumie na 30 ankietowych pytań. Wyniki analizowano w dwóch blokach: uczniów klas IV-V oraz VI-VIII. Uczniów młodszych powrót do szkół cieszy, starszych – w większości nie.Czego można się dowiedzieć?
Okazuje się, że co trzeci uczeń klas VI-VIII wolałby przed wakacjami nie wracać w mury szkoły widząc plusy nauki zdanej, choćby nietracenie czasu na dojazdy, dłuższy czas snu czy możliwość łatwiejszego zdobycia dobrej oceny. Wśród minusów zdalnego nauczania wskazywano problemy z Internetem, brak realnego kontaktu z kolegami czy utrudnioną komunikację z nauczycielem.
Pleszew. Czego bały się dzieci po powrocie do szkoły?
Analiza ankiet wykazała, że najbardziej dzieci boją się po powrocie do szkoły rozliczania z wiedzy nabytej w ciągu nauki zdalnej – oceniania i sprawdzania zeszytów, ale także porażek i własnych emocji.
– Nie chcieliby „chwalić się” wiedzą zdobytą na zdalnym, chcieliby od tej zdalnej edukacji odpocząć – podsumowywała wyniki pomysłodawczyni i autorka ankiet Izabela Świątek – zastępca burmistrza MiG Pleszew, odpowiedzialna w gminie za oświatę.
Zbadano także, w jaki sposób na zdalnym nauczaniu uczniowie spędzali czas wolny.
- Zadowalający jest wynik, że dwie trzecie badanych odpowiedziało, że bardzo aktywnie. Po powrocie do szkoły też chcą tak spędzać czas, ale bez udziału dorosłych. Nie chcą, by dorośli zorganizowali im czas wolny, nie chcą zajęć dodatkowych, ale chętnie skorzystają z miejskiej bazy sportowej i szkolnego zaplecza – komentują władze Pleszewa.
Czy uczniowie skorzystają z pomocy pedagoga po powrocie do szkoły? W odpowiedzi na radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, pomoc pedagoga była na dalekim miejscu. Częściej dzieci z młodszych klas wskazywały na rozmowę z rodzicami, a starsi uciekają w muzykę lub wirtualny świat.
Uczestnicząca w konferencji w Pleszewie kierownik delegatury Kuratorium Oświaty w Kaliszu Violetta Słupianek podziękowała za badania i zaapelowała do nauczycieli, aby nie obudził się w nich rewizor, który wszystko musi sprawdzić, by dali dzieciom czas na odbudowanie relacji.
– Dla dzieci zetknięcie z zestresowanymi nauczycielami, którzy z tyłu głowy mają nieprzerobiony materiał, też jest stresujące. Nauczyciel w tym czasie musi być światłem, ale nie świecącym prosto w oczy, a zza pleców, oświetlającym drogę – dodała kurator.
Z kolei Oktawia Gorzeńska – twórczyni Akademii Przywództwa Edukacyjnego z Gdańska podkreślała, że nie można mówić dzieciom o nadrabianiu zaległości, bo czas pandemii nie jest czasem straconym.
– Jednak ten czas już minął i nie można go nadrobić, trzeba nowe, dobre doświadczenia z czasu pandemii przenieść do szkoły pocovidowej, którą trzeba stworzyć na nowo. W każdym kryzysie jest szansa – i tak trzeba patrzeć na czas nauczania zdalnego – mówiła.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.