reklama
reklama

Czego oczekują młodzi ludzie po powrocie do szkoły? Poznaliśmy wyniki badania w Pleszewie

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: arch. urzędu miasta w Pleszewie

Czego oczekują młodzi ludzie po powrocie do szkoły? Poznaliśmy wyniki badania w Pleszewie - Zdjęcie główne

Wyniki badania w Pleszewie omawiano podczas telekonferencji z udziałem nauczycieli i ekspertów od edukacji. | foto arch. urzędu miasta w Pleszewie

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kobieta i dziecko Pomoc psychologiczna, rozmowa z kimś, kto rozumie, pomoc w nadrobieniu zaległości – z powodu zdalnej nauki. Takie potrzeby odczuwa dziś pleszewska młodzież. Władze Pleszewa przedstawiły wyniki ankiety, jaką przeprowadzono wśród starszych uczniów - dotyczącą powrotu do szkół. Czy chcą wrócić do szkoły? Czego się obawiają? Czego oczekują? Między innymi na takie pytania odpowiedziało niemal 1,4 tys. uczniów. Wyniki omawiano podczas telekonferencji z udziałem nauczycieli i ekspertów od edukacji.
reklama

Przypomnijmy: o planach związanych z przeprowadzeniem badań wśród uczniów naszych szkół pisaliśmy niedawno na łamach „Życia Pleszewa”.

- Przygotowaliśmy badanie, które ma posłużyć do oceny aktualnych potrzeb naszych uczniów, nauczycieli i rodziców. To duże i niezmiernie ważne zadanie, niezbędne do zapewnienia wsparcia wszystkim podmiotom obecnym w pleszewskiej edukacji. Nie ma oceniać, krytykować, ale zebrać informację w czym i jak możemy pomóc, aby powrót do szkoły był radością i stał się przede wszystkim czasem odbudowania i wzmocnienia relacji – zaznaczała wprost wiceburmistrz Pleszewa, Izabela Świątek.

Teraz poznaliśmy wyniki wspomnianego badania – które sprawdzało nastroje i potrzeby uczniów przed powrotem do szkoły stacjonarnej.

Pleszew. 1,4 tys. uczniów wzięło udział w badaniu

Niemal 1,4 tys. dzieci (89% wszystkich uczęszczających do szkół prowadzonych przez samorząd) odpowiedziało w sumie na 30 ankietowych pytań. Wyniki analizowano w dwóch blokach: uczniów klas IV-V oraz VI-VIII. Uczniów młodszych powrót do szkół cieszy, starszych – w większości nie. 

Czego można się dowiedzieć?

Okazuje się, że co trzeci uczeń klas VI-VIII wolałby przed wakacjami nie wracać w mury szkoły widząc plusy nauki zdanej, choćby nietracenie czasu na dojazdy, dłuższy czas snu czy możliwość łatwiejszego zdobycia dobrej oceny. Wśród minusów zdalnego nauczania wskazywano problemy z Internetem, brak realnego kontaktu z kolegami czy utrudnioną komunikację z nauczycielem.

Pleszew. Czego bały się dzieci po powrocie do szkoły?

Analiza ankiet wykazała, że najbardziej dzieci boją się po powrocie do szkoły rozliczania z wiedzy nabytej w ciągu nauki zdalnej – oceniania i sprawdzania zeszytów, ale także porażek i własnych emocji.

– Nie chcieliby „chwalić się” wiedzą zdobytą na zdalnym, chcieliby od tej zdalnej edukacji odpocząć – podsumowywała wyniki pomysłodawczyni i autorka ankiet Izabela Świątek – zastępca burmistrza MiG Pleszew, odpowiedzialna w gminie za oświatę.

Zbadano także, w jaki sposób na zdalnym nauczaniu uczniowie spędzali czas wolny.

- Zadowalający jest wynik, że dwie trzecie badanych odpowiedziało, że bardzo aktywnie. Po powrocie do szkoły też chcą tak spędzać czas, ale bez udziału dorosłych. Nie chcą, by dorośli zorganizowali im czas wolny, nie chcą zajęć dodatkowych, ale chętnie skorzystają z miejskiej bazy sportowej i szkolnego zaplecza – komentują władze Pleszewa.

Czy uczniowie skorzystają z pomocy pedagoga po powrocie do szkoły? W odpowiedzi na radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, pomoc pedagoga była na dalekim miejscu. Częściej dzieci z młodszych klas wskazywały na rozmowę z rodzicami, a starsi uciekają w muzykę lub wirtualny świat.

Uczestnicząca w konferencji w Pleszewie kierownik delegatury Kuratorium Oświaty w Kaliszu Violetta Słupianek podziękowała za badania i zaapelowała do nauczycieli, aby nie obudził się w nich  rewizor, który wszystko musi sprawdzić, by dali dzieciom czas na odbudowanie relacji.

– Dla dzieci zetknięcie z zestresowanymi nauczycielami, którzy z tyłu głowy mają nieprzerobiony materiał, też jest stresujące. Nauczyciel w tym czasie musi być światłem, ale nie świecącym prosto w oczy, a zza pleców, oświetlającym drogę – dodała kurator.

Z kolei Oktawia Gorzeńska – twórczyni Akademii Przywództwa Edukacyjnego z Gdańska podkreślała, że nie można mówić dzieciom o nadrabianiu zaległości, bo czas pandemii nie jest czasem straconym.

– Jednak ten czas już minął i nie można go nadrobić, trzeba nowe, dobre doświadczenia z czasu pandemii  przenieść  do szkoły pocovidowej, którą trzeba stworzyć na nowo. W każdym kryzysie jest szansa – i tak trzeba patrzeć na czas nauczania zdalnego – mówiła.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama