Polska sieć dróg szybkiego ruchu liczy już ponad 5220 km, z czego 1885 km stanowią autostrady. Większość z nich pozostaje bezpłatna dla kierowców, jednak fragmenty oddane w zarząd prywatnym koncesjonariuszom są objęte dodatkowymi opłatami.
Na autostradach należących do GDDKiA kierowcy pojazdów lekkich – do 3,5 tony – nie ponoszą kosztów przejazdu. Obecnie płatne odcinki pozostające w rękach koncesjonariuszy to m.in.:
- ok. 152 km A1 na trasie Gdańsk – Toruń,
- ok. 255 km A2 Konin – Świecko (w tym 238 km płatnych),
- ok. 61 km A4 Kraków – Katowice.
Ile obecnie kosztuje przejazd A2?
Jeśli chodzi o opłaty na A2 – to na każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków między Nowym Tomyślem a Koninem obowiązują następujące stawki:
- Kat. 6 (motocykle) - 18 zł (bonifikata 50 proc. dla Kat. 1)
- Kat. 1 (pojazdy osobowe o dwóch osiach) - 36 zł
- Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy o dwóch osiach z przyczepami) - 60 zł
- Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy o dwóch osiach z przyczepami, gdzie przynajmniej jedna o kołach bliźniaczych) - 92 zł
- Kat. 4 (pojazdy o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy o trzech osiach z przyczepami) - 138 zł
- Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne) - 360 zł
Planowana podwyżka na A2
Stawki za przejazd na A2 – na odcinkach: Nowy Tomyśl – Poznań, Poznań – Września i Września – Konin mają zdrożeć. Takie plany – i to już od 11 września – ma Autostrada Wielkopolska S.A., koncesjonariusz odcinka A2 Nowy Tomyśl – Konin. O ile – na razie nie wiadomo.Niestety, będzie to już druga podwyżka w tym roku – pierwsza miała miejsce w marcu na odcinku Nowy Tomyśl - Konin. Co na to GDDKiA?
- Niezmiennie GDDKiA nie aprobuje tak częstych i w perspektywie czasu znaczących wzrostów stawek opłat za przejazd – informuje w oświadczeniu GDDKiA.
Czy to może zniechęcić kierowców?
GDDKiA ostrzega, że kolejne podwyżki mogą zniechęcić kierowców do korzystania z autostrady A2 i skłonić ich do wybierania dróg alternatywnych.
- Stoi to w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju – zaznacza GDDKiA.
Zarządca dróg krajowych, ekspresowych i autostrad podkreśla, że takie zjawisko może prowadzić nie tylko do zwiększenia korków w mniejszych miejscowościach, ale także do obniżenia poziomu bezpieczeństwa na drogach.
Z kolei Autostrada Wielkopolska S.A. - w przekazanym PAP stanowisku - podkreśliła, że zmiana stawek opłat to konieczność zapewnienia standardu infrastruktury, jakiego oczekują kierowcy, a więc autostrady bezpiecznej, dobrze utrzymanej, wyposażonej w nowoczesne systemy zarządzania ruchem.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.