Przypomnijmy: w ramach rządowego programu „Czyste Powietrze” właściciele lub współwłaściciele domków jednorodzinnych (lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą) mogą starać się o dofinansowanie do wymiany starych pieców. Ale nie tylko. Możliwe jest pozyskanie pieniędzy także inne prace – np. związane z ociepleniem budynku czy wymianą okien i drzwi. Jest o co się starać, ponieważ dotacja może wynosić do 30 tys. zł do 37 tys. zł (w zależności od prowadzonych prac).
Pleszew. Czyste Powietrze. Wnioski samemu lub przez gminę
Wnioski można składać osobiście – przez internet – do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ale także w gminie. Można to zrobić zarówno w Pleszewie jak i we wszystkich pozostałych gminach powiatu – wszyscy bowiem współrealizują wspomniany program.Uwaga, są jednak określone warunki. Jakie?
Po pierwsze, i najważniejsze, trzeba być właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą. Po drugie, należy spełnić kryteria dochodowe: przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie może przekraczać kwoty: 1.564 zł w gospodarstwie wieloosobowym lub 2.189 zł w gospodarstwie jednoosobowym. Do każdego wniosku konieczne będzie więc dołączenie zaświadczenia - o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego. Uwaga - nabór nie dotyczy budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych!
Pleszew. Czyste Powietrze. Pomagają mieszkańcom
Pleszewski urząd od trzech lat pomaga mieszkańcom staraniu się od dotację rządową.
– W latach 2019-2020 złożono u nas 143 wnioski, z kolei w tym roku – 2021 – złożono ich już 169 – mówi „Życiu Pleszewa” Anna Bogacz, rzecznik pleszewskiego urzędu.
Z powodu dużego zainteresowania tematem, w minionym tygodniu zorganizowano specjalne szkolenie dla mieszkańców. Każdy chętny mógł przez internet zapoznać się z zasadami i warunkami, jakie trzeba spełnić – o wszystkim opowiadały urzędniczki z Wydziału Ochrony Środowiska w pleszewskim urzędzie.
Jak podkreśla Marta Chrzanowska, kierownik wydziału, mieszkańcy nie powinni obawiać się procedur – mogą bowiem liczyć na pomoc pleszewskich urzędników.
– Zachęcamy do kontaktu z naszym wydziałem na Placu Kościelnym – zachęca.
Pleszew. Czyste Powietrze. Konieczny e-mail
Podczas szkolenia dla mieszkańców przypominała ponadto najważniejsze rzeczy, niezbędne do prawidłowego złożenia wniosku. Niektóre wydają się banale, jednak bez nich nie przejdziemy całej procedury.
– We wniosku konieczne jest m.in. podanie adresu e-mail. Niestety – to wymóg konieczny, osoby starsze, również muszą to spełnić. Można jednak wpisać np. adres e-mailowy syna czy córki – nawet sąsiada – przypominała Marta Chrzanowska.
Pleszew. Czyste Powietrze. Wniosek składasz tylko raz
Jak z kolei wygląda sama procedura?
– Ważne jest, aby wcześniej określić sobie dokładnie zakres prac, jaki planujemy wykonać. Wniosek złożyć można bowiem tylko raz, dlatego warto wpisać nawet większy zakres prac, których nie jesteśmy jeszcze do końca pewni. Później można z tego ewentualnie zrezygnować – zaznaczają urzędnicy.
Warto przypomnieć, że wnioski można składać do pół roku wstecz – jeśli rozpoczęliśmy już wcześniej prace i chcielibyśmy uzyskać na nie dofinasowanie.
– Czyli np. jeśli mamy lipiec, a zaczęliśmy prace w marcu – to możemy jeszcze złożyć wniosek. Jeśli jednak zaczęliśmy już w styczniu to tych kosztów już zakwalifikować nie będziemy mogli – tłumaczy Marta Chrzanowska.
Pleszew. Czyste Powietrze. Rozliczanie
Jak wygląda rozliczanie poniesionych inwestycji?
– Płatności można podzielić na maksymalnie trzy etapy – najważniejsza jest jednak zawsze wymiana źródła ciepła – i to ona jest rozliczana zawsze jako pierwsza. Jeśli więc np. wymieniamy najpierw okna, a potem piec – to wniosek o płatność rozpatrzony będzie dopiero po wymienia pieca – tłumaczą urzędnicy z Wydziału Ochrony Środowiska pleszewskiego ratusza.
Zachęcają jednocześnie do zapoznania się z rządowym kalkulatorem (dostępnym m.in. na stronie: czystepowietrze.gov.pl) – dotyczy on zarówno dotacji, jak i parametrów, jakie trzeba spełnić np. odnośnie grubości izolacji w przypadku ocieplania budynku (różne materiały mają różne parametry, dop.red).
Pleszew. Czyste Powietrze. Ile z kolei czeka się na rozpatrzenie złożonego przez nas wniosku?
W teorii jest to 30 dni, w praktyce jednak przedłuża się często do 60.
– Każde wezwanie do uzupełnienia dokumentacji wydłuża cały proces o 30 dni – wyjaśnia Marta Chrzanowska.
Zachęca więc, by korzystać z pomocy urzędników, którzy na miejscu – w Pleszewie - przypomną o najważniejszych rzeczach.
– Data złożenia wniosku w gminie jest także oficjalną datą złożenia wniosku w samym Funduszu Ochrony Środowiska – zaznacza przy tym Marta Chrzanowska.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.