Reklama

Powstanie całkiem nowy wariant CPK dla Pleszewa? Poseł PiS: trwają prace

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Powstanie całkiem nowy wariant CPK dla Pleszewa? Poseł PiS: trwają prace - Zdjęcie główne

Setki osób uczestniczyło w konsultacjach w Pleszewie w sprawie przebiegu Kolei Dużych Prędkości, które odbyły się we wrześniu 2022 roku.

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Czy dla Pleszewa powstanie nowy wariant przebiegu Kolei Dużych Prędkości? Jak zdradzają parlamentarzyści partii rządzącej, po wyznaczeniu ostatnio nowego wariantu W9 – trwają też prace nad nowym przebiegiem kolei przez „stolicę” powiatu pleszewskiego.

Przypomnijmy: w grudniu przedstawiciele CPK poinformowali nasze samorządy o utworzeniu nowego wariantu - W9 – przebiegu Kolei Dużych Prędkości.

CPK w powiecie pleszewskim. Zmodyfikowano jeden wariant

Jak zaznaczali, to efekt wcześniejszych uwag mieszkańców – i uwzględnienia zgłaszanych postulatów.

O sprawie pisaliśmy wówczas szerzej: nowy wariant to swoista hybryda wcześniejszego wariantu pierwszego, który - przypomnijmy - był najbardziej kontrowersyjny m.in. dla Pleszewa i Czermina. Dosłownie przecinał nasze gminy na pół, a w przypadku Pleszewa ingerował także drastycznie w samo centrum miasta. 

Kolej Dużych Prędkości ominie Czermin. Co z Pleszewem?

W grudniu zostało to zmienione.

- Spółka CPK wprowadziła do analiz Etapu II STEŚ wariant hybrydowy oznaczony dla uniknięcia niejasności nowym symbolem W9, który jest kompilacją przebiegu wariantu W1 do rejonu Kalisza, W3 od Kalisza do Kotlina i W2 od Kotlina do Poznania – relacjonowali wówczas przedstawiciele spółki CPK w pismach, wysłanych do samorządów.

Wspomniana informacja była bardzo dobra dla gminy Czermin.

- Dużo mieszkańców może spać spokojnie, bo unikniemy likwidacji gospodarstw, choć oczywiście istnieje jeszcze możliwość, że linia Kolei Dużych Prędkości będzie przebiegała przez naszą gminę - bo dwa inne warianty "zahaczają" o południową część. Ale to już jest drobiazg – cieszył się wówczas wójt Czermina, Sławomir Spychaj.

W przypadku Pleszewa wariant W9 "wychodzi" co prawda całkowicie z centrum Pleszewa, jednak – jak twierdzi burmistrz, wciąż nie jest to opcja do zaakceptowania przez władze Pleszewa.

- Jest lepiej, bo odrzucono najgorsze z możliwych rozwiązań czyli linia przez centrum Plesewa. Ale nie jest idealnie... Jako władze MiG Pleszew nadal postulujemy o przywrócenie do konsultowania wariantu, który był nam przedstawiony na samym początku, a odrzucony przez CPK – komentuje burmistrz Arkadiusz Ptak.

Czy jest szansa na kolejne zmiany - dla Pleszewa? Jak twierdzą posłowie PiS z naszego regionu - tak.

CPK. Czy będzie nowy wariant Kolei Dużych Prędkości dla Pleszewa?

Jak komentowali dziś (4 stycznia) przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości podczas konferencji prasowej w Pleszewie, trwają prace nad opracowaniem nowego, jeszcze innego niż W9 wariantu, który dotyczyłby w dużej mierze właśnie samego Pleszewa.

- Sprawa CPK nie dotyczy tylko Pleszewa. Chcę jednak zaznaczyć, że wcześniejsze spotkania nie były stricte konsultacjami – tylko – prekonsultacjami. Minister Horała wystąpił z inicjatywą, by w ogóle temat zacząć wywoływać, żeby pozyskać już informacje od mieszkańców – jak odnoszą się do przedstawionych wariantów – komentował dziś w pleszewskiej siedzibie Prawa i Sprawiedliwości poseł Piotr Kaleta.

Jak twierdził, wspomniane na samym początku cztery warianty, nie zamykają tematu.

– Powstał niedawno wariant W9, który zdecydowanie się różni jeśli chodzi o wejście i wyjście z Kalisza. I wiem, że opracowywany jest obecnie zupełnie inny wariant dla Pleszewa – komentuje poseł PiS, Piotr Kaleta

Posłowie PiS o CPK podczas konferencji w Pleszewie. "Sprawa kolei jest otwarta"

Jak dodawał obecny także na konferencji poseł Tomasz Ławniczak, sprawa jest otwarta.

- To dopiero początkowa faza – mówi o możliwych wariantwach poseł PiS, Tomasz Ławniczak.

Poseł Kaleta dodaje ponadto, że konkretne rozmowy rozpoczną się zapewne dopiero od tego roku, od marca.

– Wówczas będziemy mówić dopiero o konsultacjach. Wcześniejsze spotkania miały na celu poznać opinię społeczeństwa, by iść w sugerowanym kierunku – twierdzi poseł.

Jak dodaje, sam jest jak najbardziej za wspomnianą inwestycją.

- Obydwiema rękami podpisuję się pod tym, by projekt ten był zrealizowany, ale też obiema rękami podpisuję się pod tym, by było to z jak najmniejszą szkodą dla mieszkańców. Pracować można jednak dopiero w momencie, gdy będą opracowane już warianty inwestorskie – twierdzi poseł PiS.

Poseł nie ukrywa też żalu związanego z odbiorem całej inwestycji.

- Boli nas, że tak potrzebna Polsce inwestycja jest w ten sposób przedstawiana przez opozycję. Opozycja jednak przestrzeliła – komentuje Piotr Kaleta.

O realizację prac apeluje też Leszek Bierła, szef lokalnych struktur Prawa i Sprawiedliwości w powiecie pleszewskim.

- Nasi pradziadowie nie chcieli kolei przechodzącej przez Pleszew. To był błąd, nie możemy się zachowywać jak nasi pradziadowie. Do każdej nowości infrastrukturalnej trzeba podejść rozsądnie. I rząd z pewnością też do tej inwestycji tak podejdzie – z pewnością nie będzie dochodzić do niepotrzebnych wyburzeń, które wiążą się z wykupami – zaznacza Leszek Bierła.

Przypomnijmy: w powiecie pleszewskim sprawa przebiegu Kolei Dużych Prędkości dotyczy czterech gmin: Pleszewa, Dobrzycy, Czermina i Gołuchowa.
 
ZOBACZ WIDEO Z PRZEBIEGU KONSULTACJI W PLESZEWIE Z WRZEŚNIA 2022:

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy