Minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK ogłosił dziś (11 maja) ostateczny - inwestorski przebieg Kolei Dużych Prędkości, która będzie przebiegać m.in. przez powiat pleszewski.
W siedzibie Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu odbyła się konferencja prasowa poświęcona wspomnianej inwestycji, która wywołuje sporo kontrowersji.
CPK w powiecie pleszewskim - inwestycja wywołuje kontrowersje
Przypomnijmy: w powiecie pleszewskim sprawa dotyczyła od początku w sumie czterech gmin: Pleszewa, Dobrzycy, Czermina i Gołuchowa.O wszystkim pisaliśmy szeroko od dawna, relacjonując m.in. szczegółowo każde ze spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami naszego powiatu, ale także dużo wcześniejsze działania - jak choćby w przypadku gminy Czermin, która pierwsza w naszym powiecie, już na początku roku, zorganizowała się, by głośno wyrazić swój sprzeciw wobec rządowych planów (linki z relacji ze spotkań na końcu artykułu).
Inwestycja od początku wywoływała ogromne kontrowersje, ponieważ mocno ingerowała w obecną zabudowę.
Konsultacje w gminach powiatu pleszewskiego w sprawie CPK - był sprzeciw
Przypomnijmy: początkowo rządowa spółka CPK, podczas konsultacji z mieszkańcami naszych gmin przedstawiła cztery warianty przebiegu torów.Każdy z nich - w mniejszym lub większym zakresie - wymagał wywłaszczeń, w niektórych przypadkach możliwe są także wyburzenia domów lub innych budynków (dzieje się to wówczas na mocy tzw. specustawy).
W każdej z czterech gmin odbyły się konsultacje - najbardziej burzliwie przebiegały w Pleszewie - kilkaset osób, z burmistrzem na czele, mówiło tu podczas spotkania z przedstawicielami CPK zdecydowanie "NIE", dla wspomnianej inwestycji.
Warto przy okazji przypomnieć, że Pleszew powołał po oficjalnych konsultacjach ponadto własne zespoły robocze, które miały szczegółowo wyliczyć - ile będzie wyburzeń w Mieście i Gminie Pleszew w każdym wariancie oraz jako oznacza to straty finansowe.
Burzliwe spotkania oraz wysyłane później pisemne sprzeciwy - przyniosły ostateczny skutek.
Przedstawiciele CPK wystosowali w grudniu 2022 roku oficjalne pisma do samorządów, w których informowali o utworzeniu nowego wariantu - W9 - który jest efektem wcześniejszych konsultacji społecznych z mieszkańcami.
Jaki wariant CPK wybrano dla powiatu pleszewskiego?
Dziś w siedzibie Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu o godz. 10.00 rozpoczęła się konferencja prasowa z udziałem ministra Marcina Horały, pełnomocnika rządu ds. CPK.
– Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury. Dzięki linii KDP Sieradz - Poznań region Wielkopolski dołączy do beneficjentów przedsięwzięć kolejowych CPK. Ta linia powinna działać już dziś, ale niestety 12 lat temu przygotowania do budowy „igreka”, czyli trasy łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław zostały niepotrzebnie wstrzymane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów – mówił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Podczas konferencji ogłosił ostateczny - inwestorski wariant przebiegu KDP na naszym terenie.
Ostatecznie wybrano wspomniany wyżej hybrydowy wariant oznaczony symbolem W9.
Przypomnijmy: wariant W9 to swoista hybryda wcześniejszego wariantu pierwszego, który był najbardziej kontrowersyjny m.in. dla Pleszewa i Czermina. Dosłownie przecinał nasze gminy na pół, a w przypadku Pleszewa ingerował także drastycznie w samo centrum miasta.
Ostatecznie W9 jest kompilacją przebiegu wariantu W1 do rejonu Kalisza, W3 od Kalisza do Kotlina i W2 od Kotlina do Poznania.
– Wariant W9, który ostatecznie wybraliśmy, jest optymalnym rozwiązaniem dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem i powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami. Oznacza najmniejszą liczbą kolizji z budynkami mieszkalnymi, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami – komentuje Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Jak zaznaczają przedstawiciele CPK, przedstawiony wariant W9 zakłada zatrzymywanie się pociągów w centrum Kalisza, a także budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą.
Zaproponowany przebieg ma uniknąć kolizji w gminach Błaszki i Środa Wielkopolska.
- Linia KDP będzie dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego poprzez zapewnienie łączników z istniejącą infrastrukturą. Z nowej linii CPK da się zjechać na istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim - informują przedstawiciele CPK.
Wariant W9 - jak przebiega w powiecie pleszewskim?
Przypomnijmy: wariant W9 to m.in. znakomita wiadomość dla gminy Czermin - w całości omija bowiem jej tereny - o co wcześniej tak intensywnie walczono.
- Warto mieć swoje zdanie, warto je wyraźnie artykułować. Dużo mieszkańców może spać spokojnie, bo unikniemy likwidacji gospodarstw - komentował nam już wcześniej skutki wytyczenia wariantu W9 wójt Czermina, Sławomir Spychaj.
W przypadku Pleszewa wariant W9 "wychodzi" z kolei całkowicie z centrum Pleszewa - co też jest lepszą, choć wciąż kontrowersyjną, wersją w porównaniu do pierwotnej.
Jak decyzję o wyborze wariantu komentują władze Pleszewa?
Wariant W9 to według twórców nowy i najbardziej optymalny wariant przebiegu kolei. Dla mnie to lekko zmodyfikowany Wariant 3. Na szczęście wyeliminowano pozostałe absurdalne warianty, które przecinały centrum Pleszewa, biegły przez środek naszych wsi, przez ogrody działkowe czy rujnowały bloki mieszkalne, np. w Taczanowie Drugim i ul. 70 Pułku Piechoty. Walczyliśmy na tzw. „konsultacjach”, następnie zbierając podpisy pod petycjami, wysyłaliśmy pisma, pojechaliśmy z radnymi rady miejskiej do Warszawy. Niestety uwagi mieszkańców nie zostały uwzględnione. Mogę zrozumieć, że gdzieś musi kolej przebiegać. Nie mogę jednak pojąć, dlaczego nie rozpatrywano pierwotnego wariantu, który w ogóle nie został poddany konsultacjom, a był najbardziej optymalny dla gminy Pleszew - mówi dla "Życia Pleszewa" burmistrz, Arkadiusz Ptak.
Przypomnijmy: w pierwotnej wersji - W1 - szybka kolej miała przebiegać praktycznie przez samo centrum miasta, zamykają m.in. na stałe ul. Targową, zahaczając o kluczowe zakłady, jak m.in. Famot.
Teraz uwzględniono wspomniane kolizje - odsuwając przebieg linii od miasta, kierując ją jednak na tereny Kowalewa, ingerując przy okazji mocno wciąż w Piekarzew, Suchorzew czy Baranówek.
Wariant W9 ingeruje również w tereny przebiegające przez gminę Gołuchów. Przypomnijmy konsultacje społeczne w sprawie budowy Kolei Dużej Prędkości na terenie gminy Gołuchów były bardzo emocjonalne.
- Negatywnie zaopiniowaliśmy wszystkie cztery warianty, które przebiegają przez naszą gminę. Niestety, po roku okazało się, że właśnie te zostały wybrane do dalszych analiz – mówił wówczas - nie kryjąc zdziwienia - wójt Gołuchowa, Marek Zdunek.
Ostatecznie nowy wariant przebiega przez Krzywosądów i Karsy.
ZOBACZ POGLĄDOWĄ MAPĘ WARIANTU W9:
Przypomnijmy: długość odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Poznaniem i Sieradzem to 155 km (z łącznicami w sumie ponad 220 km).
Większość tego fragmentu kolejowej „szprychy” CPK nr 9 znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego (oprócz okolic Sieradza, Błaszek i Wróblewa, które leżą w Łódzkiem).
Jak twierdzą przedstawiciele CPK, dzięki inwestycji przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem potrwa ok. 2 godz. (dzisiaj taka podróż zajmuje ponad 3 godz.). Po uruchomieniu tego odcinka do Kalisza mamy dojechać ze stolicy w ok. 1 godz. 25 min (zamiast ok. 3 godz. jak obecnie).
- Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do ok. 35 min (dziś ok. 1,5 godz.) i do Łodzi do ok. 1 godz. 10 min (teraz ok. 3 godz.). Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w ok. 1 godz. i 40 min. Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h. Oznacza to, że do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska. Jak wynika z harmonogramu, uruchomienie odcinka Sieradz – Poznań nastąpi już po otwarciu I etapu lotniska CPK i linii KDP Warszawa - Łódź. W ramach linii „igrek” spółka CPK ma już przygotowane przebiegi dla 140-kilometrowego odcinka KDP między Warszawą i Łodzią i dla 200 km trasy między Łodzią i Wrocławiem. Dla obu tych odcinków trwa już projektowanie. Odcinek Sieradz - Poznań to trzeci wariant inwestorski CPK dla „igreka” i w sumie piąty w ogóle (pozostałe to odcinki Łętownia – Rzeszów na Podkarpaciu i Katowice – Ostrawa na Śląsku) - informuje Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki.
Projektowana linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych.
- W 2021 r. z instrumentu „Łącząc Europę” CEF Reflow spółka CPK uzyskała ponad 108 mln zł dotacji na wykonanie m.in. studiów wykonalności dla odcinków: Warszawa-Łódź, węzeł CPK i właśnie Sieradz-Poznań. W ramach naboru z CEF2 spółka CPK ubiega się o kolejne, wielokrotnie wyższe środki na rozwój tych projektów - dodaje rzecznik.
JAK OCENIACIE WYBÓR WARIANT W9? ZAPRASZAMY DO KOMENTARZY
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.