Warianty przebiegu przyszłej Kolei Dużej Prędkości przez powiat pleszewski wzbudzają ogromne kontrowersje. I sprzeciw - władz oraz mieszkańców.
Planowana budowa Kolei Dużych Prędkości - w ramach CPK - wzbudza ogromne kontrowersje. W powiecie pleszewskim sprawa dotyczy czterech gmin: Pleszewa, Dobrzycy, Czermina i Gołuchowa. O sprawie piszemy szeroko od dawna - choćby ostatnio w papierowym wydaniu "Życia Pleszewa".
CPK w powiecie pleszewskim - kontrowersje
Planowana przez rząd ogromna inwestycja wzbudza duże kontrowersje - ponieważ zgodnie z udostępnionymi mapami, będzie ingerować mocno w obecną zabudowę w wielu gminach.Przypomnijmy: rządowa spółka CPK, powołana do realizacji projektu szybkich kolei, przedstawiła w sumie cztery warianty przebiegu torów. Każdy z nich - w mniejszym lub większym zakresie - wymagać będzie wywłaszczeń, w niektórych przypadkach możliwe są także wyburzenia domów lub innych budynków (dzieje się to wówczas na mocy tzw. specustawy).
I właśnie to powoduje ogromny strach - ludzie nie są pewni, czy przyszła kolej nie będzie przebiegać tuż obok ich domów czy firm lub - co gorsze - czy nie będą one musiały zostać wyburzone. Podobnie jest z polami rolników - planowana kolej przecina je w wielu wypadkach "na pół".
CPK w powiecie pleszewskim - sprzeciw
O sprzeciwie wobec obecnych planów i wariantów informujemy regularnie. Już w roku 2020 obawy wyrażali mieszkańcy gminy Dobrzyca, w tym roku ponadto pisaliśmy o sprzeciwie w gminie Czermin - podczas specjalnego spotkania z wójtem, czy sprzeciwie mieszkańców Marszewa, gdzie podczas zebrania sołeckiego zbierano podpisy przeciwko przebiegowi kolei przez tereny rolników.O sprawie generalnie dyskutowano podczas tegorocznych zebrań osiedlowych i sołeckich w Mieście i Gminie Pleszew. Jak zaznaczała podczas jednego z takich zebrań osiedlowych radna z Pleszewa Elżbieta Hyla - do CPK wysłano już pisma sprzeciwiające się inwestycji w wariantach najbardziej ingerujących w tereny gminy.
Warto dodać, że w gminach organizowane były niedawno spotkania - przedstawicieli CPK z władzami miasta, radnymi i sołtysami. To wstępne dyskusje - przed głównymi konsultacjami, jakie planowane są wkrótce bezpośrednio z mieszkańcami (listę spotkań w gminach w powiecie pleszewskim prezentujemy na dole artykułu).
Co można było się - póki co - z tych spotkań dowiedzieć?
CPK w powiecie pleszewskim. Co wiemy o inwestycji?
Jak mówią przedstawiciele firmy consultingowej BBF z Poznania, która pod koniec grudnia 2021 roku podpisała umowę na opracowanie studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych dla projektów kolejowych, dziś trudno jeszcze o konkretną odpowiedź - jakiej szerokości będą tory. Mogą zajmować one pole od 10 do 40 metrów.Wiadomo jednak, że linia będzie wygrodzona na całej długości - nie będzie bowiem żadnych "przecięć" z obecnymi drogami - wszystko ma być bezkolizyjne (tam, gdzie będzie to konieczne - będą budowane wiadukty).
- Wzdłuż całej linii projektowana jest jedna, a czasami po dwóch stronach linii tzw. droga serwisowa. Ona jest przewidziana dla dwóch celów: dla służb, które będą zajmowały się utrzymaniem linii w odpowiednim stanie technicznym, jak również dla społeczności lokalnej - tak, aby ułatwić dojazd do pól, które ta linia będzie przecinała - tłumaczył niedawno podczas spotkania z radnymi i sołtysami w gminie Jaraczewo w sąsiednim powiecie jarocińskim Krzysztof Smardzewski, przedstawiciel firmy BBF z Poznania.
CPK w powiecie pleszewskim. Co z wyburzeniami?
Co z kolei z kwestią wywłaszczeń i możliwych wyburzeń?Zgodnie z prawem każda nieruchomość będzie wyceniana według wartości rynkowej. Właściciele gruntów niezabudowanych (pól uprawnych, ogrodów, działek) dostaną 120 procent wartości nieruchomości.
Z kolei za każdy budynek ma być wypłacane odszkodowanie w wysokości 140 procent. Dodatkowo, jeśli osoba wywłaszczana w ciągu 28 dni od decyzji lokalizacyjnej złoży akt woli, że jest gotowa do zdania nieruchomości może otrzymać dodatkowe 5 procent, przy czym, według zapewnień, nie trzeba będzie w tym czasie opuszczać jeszcze gospodarstwa.
CPK w powiecie pleszewskim. Przetną Pleszew "na pół"?
W przypadku Pleszewa ogromne emocje wzbudza fakt, że jeden z wariantów przecina praktycznie miasto "na pół".
- Jedna z tras ma przebiegać przez centrum Pleszewa - ul. Targową, Lipową, Ogrodową, mknąc z prędkością 80 km/h obok biblioteki i Zajezdni Kultury, następnie Sienkiewicza, Piaski, dalej przez Zieloną Łąkę. Pozostałe trzy trasy przebiegają przez środek wsi południowej i zachodniej części naszej gminy - m. in. Baranówek, Taczanów Pierwszy i Drugi, Ludwinę, Dobrą Nadzieję, Kuczków, Sowinę Błotną, Łaszew, Chrzanów czy Borucin - opisuje burmistrz Arkadiusz Ptak.
Jak przy tym zaznacza, sam przerwał niedawne podobne spotkanie zorganizowne z przedstawicielami firmy i naszymi radnymi i sołtysami
- Odbyło się spotkanie online z przedstawicielami CPK, w którym uczestniczyli także radni miejscy i sołtysi. A właściwie nie odbyło się, bo je przerwałem słysząc, co ma się stać z naszą gminą! To nie my mamy decydować - to Wasza rola drodzy mieszkańcy - komentuje burmistrz, zachęcając do udziału w konsultacjach, które odbędą się już w przyszłym tygodniu.
CPK w powiecie pleszewskim - ruszają badania geologiczne w Marszewie
Warto zaznaczyć, że w międzyczasie prowadzone są już w poszczególnych regionach, przez które może przebiegać szybka kolej, badania geologiczne. W gminie Pleszew planowane są m.in. w Marszewie - na działce należącej do starostwa powiatowego, którą powiat obecnie dzierżawi.Chodzi o wykonanie dwóch otworów badawczych na głębokości 6 m oraz jednego na głębokości 3 m. Badania będą wykonane przy użyciu ręcznych zestawów do wierceń lub maszyn zainstalowanych na pojazdach mechanicznych. Według zapewnień, mają być prowadzone w sposób jak najmniej inwazyjny, a w przypadku powstania ewentualnych szkód zostanie sporządzony osobny protokół ustalający sposób likwidacji szkody lub wysokość odszkodowania.
CPK w powiecie pleszewskim - terminy konsultacji
Zgodnie z harmonogramem inwestycji w ramach CPK - wybór ostatecznego wariantu to pierwszy kwartał 2023 roku, a decyzja środowiskowa ma być wydana w 2024 roku. Wówczas rozpoczną się rozmowy na temat wykupu gruntów pomiędzy Centralnym Portem Komunikacyjnym a właścicielami nieruchomości. Trzy lata później ma się rozpocząć budowa Kolei Dużych Prędkości.Według zapewnień - żaden wariant jest jest jeszcze przesądzony, dlatego - jak zachęcają sami włodarze - warto przyjść na spotkania konsultacyjne, które zaplanowane są na naszym terenie.
Terminy spotkań konsultacyjnych w powiecie pleszewskim w ramach CPK:
21.09.2022 - (ŚRODA)godz. 16.30 – Dobrzyca – Gminne Centrum Kultury, ul. Koźmińska 10, Dobrzyca
22.09.2022 (CZWARTEK)
godz. 16.30 – Czermin – Gminny Ośrodek Kultury w Czerminie
godz. 19.30 – Pleszew – Hala Sportowa - ZSP Nr 3, ul. Bolesława Krzywoustego 4, Pleszew
27.09.2022 (WTOREK)
godz. 17.00 - Gołuchów – Sala Wiejska w Krzywosądowie
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.